Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

måndag 11 augusti 2014

”Stojkij” levererad nästan två månader försent

18 juli 2014

I Baltijsk har den statliga kommissionen skrivit under akten om övertagande av korvetten ”Stojkij” ur projekt 20380, byggd av OAO SZ ”Severnaja verf”, som ingår i den statliga varvskoncernen OSK, meddelade på fredagen OSK.

Denna händelse var planerad till slutet av maj, men ändrades helt plötsligt. Då meddelade ”Norra varvet”, att förseningen berodde på fortsatta statliga provturer.
Tidningen ”Delovoj Peterburg” hade andra uppgifter. Där uppgavs att ryske marinchefen viceamiral Viktor Tjirkov inte vill ta emot fartyget med allvarliga brister. En källa vid OSK meddelade, att de tidigare fartygen i serien haft problem radioelektroniska system.
Strax därefter bytte presidenten i OSK ut. Den 5 juni blev Aleksej Rachmanov ny president, som tidigare innehavt posten som vice industri- och handelsminister.
Uppenbarligen har de värsta felen åtgärdats. OSK skicka ut ett standardmeddelande, där de citerar Aleksej Rachmanov med ”undertecknandet av överlämnings- och mottagningsakten av korvett ”Stojkij” till ”Rysslands flotta är ett landmärke för alla varvsarbetare inom OSK, som krönts med färdigställandet av en serie av moderna stridsfartyg ur projekt 20380”.
Korvetter ur projekt 20380 är ett mångfunktionsytstridsfartyg av 2-a rangen, utvecklat av konstruktörsbyrån Almaz för Rysslands sjöstridskrafter. Idag finns inom ryska flottan tre dylika fartyg – ”Steregusjtjij”, Soobrazitelnyj” och ”Bojkij”. Enligt planerna skall ”Stojkij”, liksom de tre föregående i serien, tillföras Rysslands östersjöflotta.
”Med erfarenheter från de fartyg som nu används ur detta projekt, har man vid ”Norra varvet” och Amurvarvet redan påbörjat byggnation av moderniserade korvetter ur detta projekt med beteckningen 20385/20386, vilka kommer att kunna lösa ännu fler uppgifter från vår Flotta”, - sade Aleksej Rachmanov.


”Nizjegorodskij Teplochod” sjösatt räddningsbåtar för Flottan

18 juli 2014
Vid varvet ”Nizjegorodskij Teplochod” (som ligger vid ”Moder Volga” i staden Bor, skriv.anm.) räddningsbåtar ur projekt 23040, byggda för ryska federationens försvarsministerium.

Under denna säsong har OAO ”Zavod Nizjegorodskij Teplochod” (ZNT) redan sjösatt fyra båtar ur denna serie, vilka för närvarande genomgår provturer och förbereds för leverans till sina hemmahamnar.
Försvarsministeriet beställde 16 räddningsbåtar ur projekt 23040 från OAO ZNT i slutet av mars 2013. Till årsslutet byggdes och levererades de första fyra båtarna för svartahavsflottan. I programmet för år 2015 ingår 6 båtar för östersjöflottan.
Dessa båtar har ett däck med isförstärkta stålskrov, enkelskiktad aluminiumöverbyggnad (bryggan), dubbla axlar från huvudmaskin med fasta propellrar och förlig bogpropeller. De används för dykarbeten på djup ned till 60 meter, brandbekämpning på fartyg, länspumpning från havererade fartyg etc.

Huvuddata:
Längd max – 28,09 m
Bredd max – 5,556 m
Bordhöjd för – 3,4 m
Djupgående medel – 1,5 m
Fullt deplacement – cirka 118 ton
Huvudmaskin – 2 x 441 kWt
Dieselgenerator – 2 x 80 kWt
Räddningsdieselgenerator – 1 x 20 kWt
Hastighet – cirka 13,7 +/- 0,3 knop
Besättning – 3 man
Dykare – 5 man


Putin: Ingen signalspaning på Kuba

17 juli 2014

Rysslands president Vladimir Putin förnekar bestämt rapporter i massmedia om ett återupptagande av den ryska radiospaningsstationen i kubanska Lourdes.

”Det är inte sant, vi diskuterade inte den saken” – så sade Vladimir Putin på en fråga från journalister att kommentera information om återupptagande av radiospaning från Kuba, vid en briefing om hans resa till Latinamerikanska länder.
”Vi klarar av att möte dessa utmaningar inom området för nationellt försvar även utan denna komponent”, - sade Putin. – Det är inget ovanligt. Vi kom överens med våra kubanska vänner att centret är stängt. Vi har inga planer på att återuppta denna verksamhet.”
Detta med anledning av vad tidningen ”Kommersant” skrivit detta motsatta, med hänvisning till källor inom maktstrukturer………



ÖM genomför UV-tester med ”Pantera-Pljus”

17 juli 2014
Specialister från östersjömarinens (ÖM:s) Sök- o Räddnings-detachement och  flottans 328:e detachement har framgångrikt testat den fjärrstyrka obemannade djupdykfarkosten ”Pantera Pljus” i öppet hav.
Under två dagar genomfördes praktiskt arbete i form av sök och lyft av olikasjunkna objekt i öppet hav på djup ned till 100 meter. ÖM har redan fått en moderniserad och förbättrad version av systemet ”Pantera Pljus”, som kan jobba ned till 1000 meters djup. Den kom till räddningsförbande i juni.
UV-apparaten är utrustad med två mekaniska manipulatorer, på dessa kan man sätta kabelskärare och cirkulärsågar för att skära loss svårigheter om en tjocklek upp till 90 millimeter. Det fjärrstyrka systemet har en automatisk nivåhållare, ekolod, satellit-positionssystem [GPS/GLONASS?] och utrustning för borttvättning av jord/sand.
Operatörerna kan följa arbetet med hjälp av två styrda telekameror med förhöjd ljuskänslighet, som sitter vid sidan om manipulatorerna, samt även videokameror för sikt bakåt. Med detta system kan ÖM:s räddningspersonal lösa än fler uppgifter, sägs från Rysslands Västra milos pressavdelning för ÖM.


Två NATO AWACS-kärror aktiva när Boeing MH17 sköts ned


Två NATO AWACS-kärror var aktiva över Polen och Rumänien när katastrofen med en Boeing-kärra tillhörande Malaysia Airlines sköts ned över Ukraina. Detta meddelar ITAR-TASS med hänvisning till en källa inom NATO. Alliansen har redan börjat analysera dessa uppgifterna.

”I samma moment som katastrofen inträffade befann sig två AWACS i luften: en i luftrummet över Polen, den andra över Rumänien. Inhämtade uppgifter från dessa skall noggrant studeras”, - sade källan.
Samtidigt tror alliansen att dessa uppgifter inte speciellt kan vara till någon hjälp för utredningen av tragedin. ”Avståndet från den närmaste AWACS:en till området för katastrofen uppgick till cirka tusen kilometer. Det är alltför långt, för att man skulle se vad som hände”, - erkände källan.
Enligt öppna källor, kan AWACS-kärror samtidigt följa mer än 200 luftmål. Stora luftmål (bombflyg, transportkärror, civilflyg) tar AWACS på avstånd upp till 600 km.
Boeing 777 ”Malaysian Airlines”, var på väg från Amsterdam mot Kuala-Lumpur när det på torsdagskvällen kraschade i Ukraina i Donets oblast/län nära orten Grabovo. Alla 298 ombord skall ha avlidit.


Första moderniserade Il-38N till ryska marinflyget


OAO ”Aviatsionnyj kompleks im. S.V. Iljusjina” har avslutat arbetet med modernisering av det första serietillverkade ubåtsjaktflygplanet Il-38N för Rysslands marinflyg inom ramarna för ett kontrakt, som förutser seriemodernisering av fem flygplan. Moderniseringen består framför allt av installation på flygplanet av ett nytt sök-målsystem ”Novella-P-38”, vilket avsevärt höjer kärrans möjligheter att lösa uppgifter och höjer försvarsmöjligheterna för vårt Fosterland.

Efter överenskommelse med ledningen för Marinflyget, beslöts att ge det första ubåtsjaktkärran namnet Radii Petrovitj Papkovskij, en framträdande konstruktör vid Iljusjins konstruktörsbyrå, som gjort stora insatser för att skapa Il-38. (namnet är skrivet i rött på flygkroppen, om ni följer ”youtube-länken nedan).
Den 15 juli 2014 flög kärran från Gromovs flygtekniska institut i staden Zjukovskij till sin baseringsort i staden Jejsk (ligger vid södra Taganrogviken, en del av Azovska sjön). Samma dag genomfördes högtidliga ceremonier i Zjukovskij vid namngivning och överlämning till Marinflyget.



Extra: i arsenalen har maskinen 9 ton vapen: torpeder, ubåtsjaktbomber, sjöminor, räddningskontejner, markeringar – sjöflygbomber OMAB-12D. Och även sjömålsrobotar. Man borde även liksom indiernas Il-38SD använda ryska sjömålsrobotar Ch-35, och även torped APR-3.

Ryssland återupptar radiospaning från Kuba

16 juli 2014
Ryssland återkommer till radiostationen i Lourdes på Kuba. Det innebär att de kan radiospana över USA:s territorium och säkra sambandet med fartygen.

Om detta skriver tidningen ”Kommersant” med hänvisning till källor inom maktens strukturer. Enligt uppgifterna slöt president Vladimir Putin ett avtal vid sitt besök i Havanna i fredags. Då tillkännagavs också, att Moskva avskriver 90% av den kubanska skulden cirka 32 miljarder dollar.
Radiospaningsstationen (som ligger i Torrens, strax utanför Havanna, kallas även Lourdes, skriv.anm.) började användas år 1967 och användes från början av Sovjetunionen, och därefter av Ryssland fram till år 2001, när Moskva slutade använda stationen, på grund av brist på pengar för underhåll och för att tillmötesgå USA:s  önskemål. Beslutet att återvända till Kuba förklaras av bättre finanser, samt även de försämrade förhållandet med USA.

Stationen i Lourdes är den största sovjetiska radiospaningsstationen, utanför Sovjetunionens gränser. Den var ett ytterst effektivt medel för att lösa uppgifter för GRU:s 6:e avdelning inom Generalstaben, radiospaningens huvudavdelning inom FAPSI (Federalnoe Agenstvo Pravitelswennoj Svjazi i Informatsii) , samt även för ryska Flottans utrikesspaning – för samband med ytfartyg och ubåtar.


”Denis Davydov” testar landstigning vid Chmeljovka

16 juli 2014

Under varvsprovturer med Flottans nya landstigningsbåt ”Denis Davydov” övades landsättning vid övningsfält Chmeljovka.

Båtens besättning övade landsättning av pansartransportvagnar (BTR) som simmade iland, samt även direkt landstigning på stranden. För övningarna användes soldater från strandsäkringskompani ur Östersjömarinens 336. Självständiga gardesmarininfanteribrigad, i form av fyra BTR-82A och 40 man.
Betoningen av testerna låg på kontroll av fartygets uppförande vid olika hastigheter när man närmade sig stranden, samarbetet inom besättningen vid urlastning till sjöss för simning och vid urlastning på stranden, samt även möjligheten att självständigt ta sig loss från stranden när de urlastat på stranden.
Rysslands försvarsministerium säger, att landstigningsbåtar ur projekt 21820 har unika karakteristika vars lika inte går att finna på denna jord. De är avsedda för snabba transporter till sjöss och landsättning på oförberedda stränder av folk, hjul- och banddrivna fordon. Båtens höga fart nås genom en kavitet på skrovbotten, vilken ger liten skrovkontakt med vattnet och gör det lätt att tas sig loss från grund.
”Denis Davydov” har ett fullt deplacement om 280 ton, maxbredd – 45 meter, maxbredd – 8,5 meter, djupgående – 1,9 meter, maxhastighet vid våghöjd om 0,75 meter – 35 knop, max seglationslängd – 500 nautiska mil, lastrummets dimensioner – 27x6,8x2,34, maxlast – 140 ton.

”Denis Davydov” har tidigare inom ramarna för varvsprovturer genomfört skjutningar mot sjö- och luftmål.


Förre vice C Ukraina SSK nu till ryska ÖM

15 juli 2014

Till vice befälhavare för ryska östersjömarinen (ÖM) har utsetts viceamiral Sergej Jelisejev, tidigare befälhavare inom Ukrainas sjöstridskrafter (SSK). Detta meddelar presstjänsten inom ÖM.

Beslutet att utse viceamiral Sergej Jelisejev till tjänsten som vice befälhavare för Rysslands östersjöflotta har skrivits under av Rysslands president Vladimir Putin.

Sergej Jelisejev var under 14 år förste vice befälhavare för Ukrainas sjöstridskrafter, och var chef för garnisonen i Sevastopol. Enligt uppgifter i massmedia, har han under senaste tiden var tillförordnad befälhavare för ukrainska flottan. Det bör påpekas, att detta  inte är första utnämningen av denna typ. Den 20 april 2014 skrev president Vladimir Putin under ukas nummer 258, där konteramiral Denis Berezovskij, som tidigare varit chef Ukrainas sjöstridskrafter, utsetts till vice befälhavare för Rysslands svartahavsflotta.
En rad personalomflyttningar har genomförts inom Rysslands SSK och Ukrainas SSK efter händelserna i mars 2014, när folkomröstningen på Krim genomfördes, vilken fick till följd att halvön överfördes till rysk jurisdiktion.



Ännu en An-148 till Rysslands försvar

15 juli 2014

Den 11 juli mottog företrädare för Rysslands försvar ett flygplan A-148-100E, tillverkat vid flygfabriken VASO i Voronezj [ OAO ”Voronezjskoje Aktsionernoje Samoletostrotelnoje Obsjtjestvo”] enligt ett kontrakt med ryska federationens försvarsministerium. Samma dag flög besättningen kärran från flygplatsen ”Pridatja” till baseringsorten.
Under sex testflygningar i den serietillverkade kärran (fabriksnummer 42-08, registreringsnummer RA-61721) gjordes kontroller av olika system: navigeringssystem, motorer på olika höjder, landning med en motor, säkerhetssystem förbesättning och  passagerare. Mottagning-leveranstesterna inkluderar allmän teknisk markkontroll och ytterligare sex flygningar. Efter krav från beställaren har en rad tilläggsarbeten på An-148 genomförts.
Utbildning av besättningar, vilka skall flyga de nya kärrorna, genomförs vid ryska försvarets statliga flygtestcenter [GLITs] uppkallat efter Tjkalov.

  • Vi har flugit en hel del i An-148:an, - berättar chefstestpiloten vid GLITs överste Vjatjeslav Kabanov. – Den första kärran vi fick har vi redan flugit i tre månader. Vice chefen för ”Tsentret”  överste Sokolenko säger, som Valerij Tjkalov sade på sin tid, emotionellt och kort: ”Ett bra flygplan!”. Det är verkligen trevligt att flyga, har bra, kraftiga motorer, bekväm cock-pit och passagerarsalong. Detta är ett av de första moderna passagerarflygplanen inom Flygvapnet, där flygförarna får all information på LCD-skärmar. Jag tror, att An-148 får ett gott och långt liv. Är övertygad om att flygförarna kommer att gilla kärran.
Förutom flygplan RA-61721, har försvaret redan flygplan An-148 med registreringsnummer RA-61718 och RA-61722. För närvarande pågår tester vid VASO med den fjärde An-148-kärran, byggt i enlighet med det statliga kontraktet om leverans till ryska försvaret av 15 flygmaskiner av denna typ.



ÖM får nya simulatorer

15 juli 2014

Innan årets slut får östersjömarinens (ÖM:s) marinbas och utbildningscenter i Kronsjtadt nya navigationssimulatorer ”Mostik” (sv. Bryggan). Information om detta finns på sajten för anbudsrunda för installation http://zakupki.gov.ru/epz/order/notice/ea44/view/common-info.html?regNumber=0173100000814001219 .

Simulatorn ”Mostik” är avsedd att höja utbildningseffektiviteten inom officerskåren för fartygets ledning, för säker navigering. Systemets tekniska kapacitet medger samtida övningar med tre stridsfartyg.

Utveckling och tillverkning av den marina simulatorn ”Mostik” görs av företaget ”Tranzas” i Sankt-Peterburg. Idag finns dessa simulatorer vid alla ryska sjöstridsskolor, samt även utbildningscentra vid Rysslands Norra marin och Svartahavsflottan.



Nytt ryskt specialfartyg ska följa strategiska robotar och antirobotförsvar

10 juli 2014

I Ryssland skall man utveckla nya medel för kontroll av utländska staters tester med strategiska vapen och antirobotförsvarssystem. Utrustningen skall stationeras på fartyg, som har möjlighet att segla i arktiska farvatten. Information om forskningsarbetet med beteckningen ”Duplet” finns på statliga inköpssajten http://zakupki.gov.ru/epz/order/notice/ok44/view/common-info.html?regNumber=0173100000814001185 .


Systemet skall bl.a. kunna följa uppskjutning av interkontinentala ballistiska robotar, även de som skjuts upp från ubåtar, kosmiska robotbärare, framtida modeller av strategiska vapen från utländska stater, inkluderande hypersnabba flygande apparater, planerade stridsspetsar, kryssningsrobotar av olika typer och baseringar, även det av USA utvecklade inom konceptet ”prompt global strike”. Förutom detta, skall systemet klara av tester med egna robotvapen.

Plattformen för denna utrustningen blir ett nytt mätningsfartyg SIK (Sudno Izmeritelnogo Kompleksa) med obegränsade seglationsområden och med möjlighet att kunna användas i arktiska farvatten. Fartygets längd skall uppgå till 140 meter, deplacement – 14000 ton. Besättning består av 30 sjömän från Rysslands Flotta och 105 man ”specialpersonal”. Självständigt uppträdande vad gäller proviant uppgår till 120 dygn, seglationslängd – minst 10 000 nautiska mil. Fartyget skall hytterna i förliga överbyggnad. Framdrivning medelst två fullt vridbara podar och förliga bogpropellrar. I aktern skall det finnas helikopterplatta och hangar.

Teknisk-taktiska och ekonomiska ramar för projektet, samt tekniska uppgifter för projektet skall vara klara till november månads slut 2014. Beställare är Rysslands Försvarsministerium genom Rosoboronpostavka. Ingångskostnad av kontraktet uppgår till 73 miljoner rubler.

Som Ni kanske redan vet, så byggdes i Sovjetunionen för sjöstridskrafterna liknande fartyg, KIK (Korabli Izmeritelnogo Kompleksa), avsedda för kontroll av robotars flykt på olika delar av flygbanan. Rysslands Flotta har endast ett dylikt fartyg – KIK ”Marsjal Krylov”. År 2012 återkom hon efter en omfattande renovering och genomför nu regelbundet uppgifter för att tillhandahålla flygtester av  nya rymd-robotmateriel (satelliter, kryssningsrobotar och ballistiska robotar, bärraketer och annat).



Kanada skall skicka sex jaktflyg till Litauen

11 juli 2014

I september kommer Kanada att skicka sex jaktflygplan CF-18 för luftbevakningen av de Baltiska länderna, har kanadensiska regeringen meddelat.
”Vi kommer även i fortsättningen att stödja våra allianspartner inom NATO, för säkerheten och stabiliteten i Central och Östeuropa. Med tungt arbete från män och kvinnor i uniform fortsätter Kanada demonstrera vår allians solidaritet som ett svar på Rysslands aggression”, - citeras i en press-release Kanadas försvarsminister Rob Nicolson.
Idag fullföljs detta uppdraget med luftbevakning av de baltiska länderna med brittiska och polska jaktflyg i Litauen, och i Estland av danska.
I september kommer förutom kanadensarna även portugiser att baseras i Litauen, och tyskar kommer att baseras i Estland.
NATO:s luftbevakning av de baltiska länderna som pågått sedan år 2004, brukar vanligtvis bestå av fyra jaktflygplan från NATO-alliansen, men efter att ryssarna börjat sin aggression i Ukraina så har antalet jaktflyg förstärkts.