Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

fredag 21 november 2014

21/11 Första Mistralen, ”Vladivostok”, mot Ryssland den 28 november

21 nov 2014
Ryska sjömännen i Saint-Nazaire förbereder hemresa med det första helikopterbärande landstigningsfartyget ”Vladivostok” den 28 november. Det andra ”Sevastopol” sjösattes nyligen, den 20 november.
Till chef för överresan har utsetts viceamiral Aleksandr Fedotenkov. Han var under åren 2009-2011 befälhavare för Leningrads marinbas, och 2011-2013 befälhavare för Rysslands Svartahavsflotta. Sedan år 2013 innehar han posten som vice befälhavare för Rysslands Flotta.
Tillträdesförbudet för de ryska sjömännen ombord på ”Vladivostok” gäller inte längre. Sjömännen har redan börjat föra över sina saker till fartyget.
”Vladivostok” går mot Ryssland tillsammans med skolartyget ”Smolnyj”.
Kontraktet av två ”Mistraler” skrevs under av DCNS och ”Rosoboroneksport” år 2011. Kostnaden uppgick till 1,2 miljarder euro, Om kontraktet skulle brytas skulle ”Rosoboroneksport” kräva tillbaka pengarna samt kräva skadestånd.

21/11 Djupdyksystem GVK-450 börjar testas i Ö-sjön slutet av november

Bilden: Tryckkammarrummen   21 nov 2014
Djupdykartester på oceangående räddningsfartyget ”Igor Belousov” påbörjas i slutet av november, meddelar en högt uppsatt källa inom Rysslands försvar.
De fasta enheterna för djupdykarsystemet GVK-450 är fullt utrustade, systemet är klart för tester. Det skall påbörjas i Östersjön i slutet av november.
GVK-450 djupdykarsystem finns ombord räddningsfartyget ”Igor Belousov”. Systemet är avsett för 12 dykares oavbrutna arbete på djup ned till 450 meter med efterföljande dekompression, och återvändande till ytan av ubåtsfolk, som evakuerats med räddningsfarkosten ”Bester” från en havererad ubåt eller lämnat ubåten självständigt.
Grunden av systemet är placerat på fartygets andra däck och förenas med 4 tryckkamrar, där det är 45 atm tryck (vilket motsvarar 450 meters djup) där bor djupdykarna och där, om så är nödvändigt, man kan härbärgera 60 räddade ubåtsmän under dekompression.
Först var det tänkt att man skulle få ett system från konstruktörsbyrån ”Lazurit” i Nizjegorod, som skulle levereras i november 2011. Det revs dock senare upp. Sedan sökte man efter en alternativ lösning som skulle klara djup på 450 meter. Valet föll på ett erbjudande från OAO ”TetisPro” om leverans av GVK som grundar sig på ett system, som tillverkats av skotska firman ”Divex”, med leverans under år 2014.
Flottan har nu avslutat testerna med djupdykande farkosten ”Bester-1”. Den är utrustad med en unik kammare som kopplas till ubåtens nödutgång, genom vilken man evakuera människor vid en slagsida om 45 grader. Dylika apparater, av rysk eller utländsk tillverkning, medger evakuering endast vid max 15 graders slagsida.

21/11 Första Il-76MD-90, byggd inom GOZ, levererad för specialutrustning

21 nov 2014
En nya Il-76MD-90 blev det första flygplanet, byggd vid ZAO ”Aviastar-SP”, som ingår i statliga koncernen ”Förenade flygfabriker” (OAK, där staten har 84,33% av aktierna), inom ramarna för det statliga vapenkontraktet [GOZ] för tunga transportflygplan.
”Aviastar-SP” flygfabrik ligger vid flygplatsen  Uljanovsk.Vostotjnyj
Kärran skall nu till Berievs fabrik i Taganrog, där den skall utrustas för ”speciella ändamål” inom Rysslands Flygstridskrafter.
Vid den högtidliga överlämningsceremonin den 21 november deltog en massa högdjur som guvernören för Uljanovsk Sergej Ivanovitj Morozov, presidenten för OAK M.A. Pogosjan, generaldirektören för Iljusjin Sergej Aleksejevitj Sergejev samt GD:arna för ”Aviastar-SP”, ”Beriev” och OAO ”OAK-transportnye samoljoty”, dock inte att förglömma ryske flygvapenchefen Viktor Bondarev.
 ZAO ”Aviastar-SP” – Rysslands största flygföretag. Det specialiserar sig på tillverkning av transportflygplan Il-76MD-90A, pax- o transportflygplan Tu-204, service o underhåll av tp-flyg An-124 ”Ruslan”. Företaget genomför garanti och efterservice av flygmateriel. ”Aviastar-SP” deltar i samarbete med tillverkning av den nya medeldistans-passagerarkärran MS-21.

torsdag 20 november 2014

20/11 Första uppgraderade ”Blackjack” flög 16 november

20 nov 2014

Den första uppgraderade strategiska bomflygkärran Tu-160 ”Blackjack” gjorde sin jungfrufärd den 16 november vid Kazan flygfabrik (KAPO). Flygningen varade 2 timmar 40 minuter.
Kärran är känd i Ryssland som ”Vita Svanen”, en överljudskärra med variabel vingegeometri, som nu fått ny radar förbättrad avionik. Exakt vad har inte avslöjats.
Ryska flygvapnet har 16 av dessa 1980-talmaskiner, som kan bära kärnvapen och kan bära upp till 12 konventionella Raduga NPO Kh-555 (AS-15 ”Kent”) kryssningsrobotar och laserstyrda bomber.
Flygmotorerna, Kuznetsov NK-32, skall också förbättras.
Sannolikt kommer dessa kärror att vara kvar till dess att de avlöses av PAK-DA-bombaren runt år 2030. PAK-DA-bombflygkärran är tänkt att ersätta  de sovjetiska Tu-160, Tu-22M3 ”Backfire” och Tu-95 ”Bear”. Den första PAK-DA-prototypen väntas komma i luften runt år 2020.

onsdag 19 november 2014

19/11 ÖM:s ”Sibirjakov” återvänt till obas Lomonosov

19 nov. 2014 Foto: ”Sibirjakov” ur projekt 865
Östersjömarinens (ÖM:s) forskningsfartyg ”Sibirjakov” har efter en långresa återvänt till sin fasta baseringsort – Lomonosov i Leningrads oblast.

Under resan, som varat drygt 1,5 månad, har besättning och specialister under ledning av chefen för ÖM:s hydrografiska tjänst kommendör Andrej Anisin genomfört avancerade forskningar i Medelhavet och Atlanten, för att samla in hydrografiska uppgifter för korrigering av sjökort och manualer för sjöfart, meddelar Försvarets presstjänst.

Efter en kortare vila, påbörjar specialister bearbetning och analys av forskningsresultaten för att förbereda rekommendationer.

Rutten har gått via Östersjön – Nordsjön – Medelhavet och Atlanten. Totalt har fartyget lagt bakom sig mer än 8 000 nautiska mil, besökt hamnen La-Valetta i republiken Malta.

Det planerade besöket i Monaco för att deltaga i internationella hydrografiska konferensen ställdes in.
”Sibirjakov” har återvänt i tekniskt gott skick och skall, efter påfyllning av nödvändiga förnödenheter, fortsätta med sina predestinerade uppgifter, noterar Rysslands Försvars-ministerium.

19/11 Moderniserad bombflyg Tu-160 gjort första flygningen

19 nov 2014

Vid Kazans flygfabrik, uppkallad efter S.P. Gorbunov, har testflygning genomförts av en strategisk bombflygkärra Tu-160 efter stor reparation och modernisering.

”Den vita Svanen” [ry. Belyj lebedjev], som Tu-160 kallas, var i luften under 2 timmar och 40 minuter, meddelar Interfax med hänvisning till presstjänsten vid företaget ”Tupolev”.

”Den första testflygningen i denna robotbärare gjordes av fabrikens 1-klass testflygare Aleksej Rjabov”, - sägs i pressmeddelandet.

I detta förtydligas, att fortsättningsvis i robotbäraren blir det testflygningar med besättningar från Gorbunov flygfabrik i Kazan och en oberoende inspektion, samt även från förbandet där bombflygkärran skall användas.

”Nu pågår i fabrikens verkstäder ett första stegs-modernisering av robotbärare Tu-160, där man byter ut i stort sett all radar- och navigationsutrustning”, - påminde presstjänsten.

”Tu-160” – är Rysslands snabbaste bombflygplan, som kan ta ombord 45 ton robotar och atombomber. Det är världsrekord, anmärker ”Voennoe obozrenie”.

Dessutom, har flygplanet en unik konstruktion. Speciellt – vingar med ställbar vingvinkel-geometri, som medger snabbt lyft beroende på maximalt vingspann. Vingspannet är nästan 56 meter. Ändå räcker det med 2 kilometer för att lyfta. Under flygningen dras vingarna in mot flygkroppen, vilket minskar luftmotstånd och möjliggör överljudsflygning.

19/11 ”Jaroslav Mudryj” satt kurs mot Sri-Lanka

19 nov 2014
Östersjömarinens fregatt ”Jaroslav Mudryj”, som  är ute på långresa, har lämnat Malajiska hamnen Penang och satt kurs mot Malackasundet, som sammanbinder Stilla havet med Indiska oceanen. Efter passage av sundet går det ryska stridsfartyget ut i Bengaliska viken och sätter kurs mot ön Sri-Lanka.
I Penang har fartyget varit sedan den 14 november. Under uppehållet har de ryska sjömännen genomfört nödvändiga arbeten, okulärbesiktigat fartyget och fyllt på förråd av vatten och bränsle, meddelar Rysslands försvarsdepartement.

SKR (=fregatt) ”Jaroslav Mudryj” avgick från ÖM:s huvudörlogsbas Baltijsk den 9 augusti. Under resan har fartyget tillryggalagt cirka 12 000 nautiska mil, besättningen har besökt hamnen Salalah (Oman), spanska enklaven Ceuta på Nordafrikanska kusten, La-Valetta på Malta, Karachi i Pakistan och Djakarta i Indonesien

19/11 Ryssland överför radarstationer och jaktflyg mot gränsen

19 nov 2014, Andrej Lysenko

Talmannen för Ukrainas nationella säkerhets- och försvarsråd [SNBO] Andrej Lysenko tillkännagav, enligt uppgifter från myndigheten, att koncentrationer av Rysslands Väpnade styrkor iakttagits på ryskt territorium nära gränsen till Ukraina.
”Sammandragningar av ryska trupper iakttages i områdena, som gränsar mot Ukraina. I synnerhet gäller det, till flygplatsen Millerovo i Rostov oblast dit ett flygförband förflyttats, från staden Perm. Till gränsen mot Ukraina har radarstationer och jaktflygplan MiG-31 förflyttats, vilka kan kontrollera luftrummet över hela Luganskregionen”, - sade han.
Vid Rysslands försvarsministerium kunde man inte kommentera dessa uppgifter från SNBO, meddelar RBK.
Tidigare har befälhavaren NATO:s styrkor i Europa, general Philip Breedlove, tillkännagivit, att under de senaste två dagarna har ryska tanks överskridit Ukrainas gräns och gått in i den östra delen av landet. Samtidigt kallar Rysslands försvarsdepartement dessa påståenden som ”ogrundade”.

19/11 OAK och OSK orienteras mot civil produktion

19 nov 2014.      Fotot: MiG-35
Idag, den 19 november, vid ryska regeringen tog man upp frågan om långsiktig programutveckling vid de två största aktiebolagen – ”Förenade flygbolaget” [OAK] och ”Förenade varvsföretaget” [OSK]. Ett av huvudmålen för företagen blir ökning av den civila produktionen och att komma ut på utländska marknader.
Idag är huvudinriktningen vid företagen ”statliga försvarsbeställning av militär materiel”, sade regeringschefen Dmitrij Medvedjev.
”Det behövs en mer ekonomisk stabilitet av de strategiska sektorerna, varför orderportföljen bör vara mer diversifierad. Det är nödvändigt att utveckla och öka den civila produktionen”, - anmärkte han.

Dmitrij Medvedjev sade också, att till år 2030 planeras en ökning av andelen för militär-tekniskt samarbete från 10 till 25%, andelen civil produktion – till 22 %. Huvudsyftet för OAK är att till år 2025 bli tredje största flygplanstillverkare i världen [efter ”Boeing” och ”Airbus”] , med såväl militär som civil produktion. För att nå dit krävs en rad årgärder. Till exempel, ökning av produktiviteten 7,5 gånger jämfört med år 2012 och öka produktionen av konkurrenskraftiga civila flygplan, vars andel skall uppgå till 50 %.

19/11 NATO-jakt lyft mer än 100 gånger m.a.a. rysk flyg i år

19 nov. 2014
I år har NATO:s jaktflyg lyft mer än 100 gånger i samband med ryska militära flygplan nära de baltiska staterna, att jämföra med endast fyra gånger vid liknande tillfällen under år 2010.
Litauens försvarsdepartement anmärker, att denna statistik uttrycker ”en oroande rysk militär aktivitet längs de baltiska staternas gränser”, dessutom flyger de utan tillslagna transpondrar (transponder – sänder identifieringssignaler, IK-signaler) och utan färdrutter skapar de ett hot även mot det civila flyget.
NATO:s luftpolis skickas vanligtvis upp för att eskortera ryska flygplan när de närmar sig de baltiska ländernas luftrum utan tidigare anmäld flygrutt eller med avslagna IK-signaler.
Under detta år, enligt uppgifter fram till tisdagen, har det totalt genomförts 112 sådana flygningar utan radarsvarssignaler. Under år 2010 var det bara fyra sådana flygningar, år 2011 – 37, år 2012 – 44, år 2013 – 47. Dessa uppgifter lämnade Litauens försvarsdepartement på onsdagen till nyhetsbyrån BNS.
Vanligtvis eskorterar Alliansens jaktflyg ryska flygplan som flyger från Rysslands kontinentala del till Kaliningrads oblast/län.
Dessa NATO-missioner genomförs från flygvapenbaserna Sjiauliai i Litauen och Ämari i Estland. Medlemsländer inom NATO roterar som vakthavande luftpoliser. I år utökades missionen med anledning av Rysslands verksamhet i Ukraina.

tisdag 18 november 2014

18/11 Fregatt ”Admiral Gorsjkov” till sjöss


18 nov-14

Den 18 november, har fregatten ur projekt 22350 ”Admiral flota Sovjetskogo Sojuza Gorsjkov”, byggd vid ”Norra varvet/Severnaja verf” i Sankt Petersburg, för första gången löpt ut till sjöss. Fartyget kommer att genomföra varvsprovturer vid Östersjömarinens baser.
Detta meddelas officiellt på ryska Försvarsministeriets hemsida.
Under den första etappen av testerna kommer man att kontrollera fartygets egenskaper, huvudmaskinen, fartygssystem och utrustning. Framför allt rör det sig om, framdrivning, styrutrustning, hjälpmaskineri, sambandssystem, navigations och ankarutrustning. Varvsprovturerna är ett av de viktigaste stegen för färdigbyggandet av fartyg, och genomförs för att säkerställa att allt fungerar enligt specifikationer och ritningarna.
Fartyget kölsträcktes år 2006. Tidigare har meddelats, att anledning till försenad leverans var problem med artilleripjäsen. Fregatter ur projekt 22350 av projekterade av ”Severnoje PKB” [Norra Projekt- o KonstruktörsByrån) och avsedda för oceanfart. 

Fartygsdata:
Fartygets deplacement – cirka 4500 ton
Längd – 130 meter. 
Seglationsdistans uppgår till mer än 4000 nautiska mil. 
Beväpningen består av 130-mm artilleripjäs, sjömåls-, ubåtsjakts- och luftvärnsrobotar. 
Plats finnes för en helikopter.

18/11 Estland köper ”Javelin” från USA

18 nov 2014

Estlands försvarsminister Sven Mikser skrev, idag 18 november, under ett avtal om köp från USA av pansarvärnsrobotsystemet ”Javelin” till en summa av 40 miljoner euro.

Enligt avtalet köper Estland 80 pansarvärnsrobotsystem, men i avtalet finns även möjlighet att i framtiden köpa ytterligare 40 system ”Javelin” utan att sluta ett nytt avtal. Köpesumman uppgår till 40 miljoner euro. Javelin kommer till Estland under år 2015. Dessutom finns i kontraktet leverans av utskjutningssystem, reservdelar, övningsrobotar och andra komponenter, vilka behövs för att använda vapnet, meddelar RIA Novosti med hänvisning till den estniska försvarsmyndigheten.

Kontraktet godkändes av USA redan i oktober. Estlands försvar säger på sin hemsida, att köpet genomförs inom ramarna för vapenutvecklingsprogrammet för perioden 2013-2022. Det förutser framför allt, förstärkning av pansarvärnsförsvaret och köp av tredje generationens pansarvärnsrobotsystem.

Rörande detta, meddelar Estlands TV-bolag ERR, att på grund av det spända internationella läget har Estlands militära ledning bestämt att öka volymen och göra det snabbare. Pvrb-systemen skall inte bara tillföras den reguljära armén (infanteribataljoner), utan även till de regionala frivilliga paramilitära förbanden Kaitseliit.

Javelin är ett så kallat system ”skjut och glöm”, som medger att skytten efter skottet inte deltar i ledningen av roboten, vilket höjer säkerheten för operatören av systemet. Roboten har utfällbara vingar av klassisk aerodynamisk konfiguration. Den kan anfalla målet direkt från ovan, i kombination med en kraftig tandemstridsspets som tillåter att träffa alla moderna tanks. Systemet har ”mjuk start” och medger skjutning från inomhusrum. Systemet är främst avsett för bekämpning av fientliga pansarfordon, men kan även användas för bekämpning av byggnader och fortifikationer. Dessutom kan robotar av denna klass användas mot helikoptrar och drönare ”i läge direkt ledning”.

USA:s armé fick Javelin år 1996. Det har varit framgångsrikt under kriget i Irak.

18/11 Ukraina skall skicka artilleri 2S7 ”Pion” till konfliktzonen

19 nov 2014

Ukrainska arméförband, som verkar i konfliktzonen i östra delen av landet, skall få självgående artillerifordon 2S7 ”Pion”, vilka kan skjuta kärnvapenprojektiler.

För närvarande pågår åtgärder för att ställa i ordning självgående haubitsar 2S7, vilka i mer än 10 år varit förrådsställda. Snart kommer dessa fordon att förstärka en av de självständiga mekaniserade brigader, ”som skyddar suveräniteten i östra Ukraina”, meddelar Ukrainas försvarsministerium.

”Materielen är praktiskt taget återställd, fordonsförare och besättningar är klara för att lösa uppställda uppgifter”, - citeras en befälhavare för en artilleribataljon i ett meddelande från ukrainska försvarsministeriet.

”Pion” är en av de kraftigaste självgående artilleripjäserna [SAU] i världen. Skjutavståndet, beroende på typen av granaterna, uppgår till 55 km. Dessa självgående fordon kan använda granater med kärnstridsspetsar.

SAU ”Pion” tillfördes den sovjetiska armén från år 1975, och serietillverkades fram till år 1990. Totalt tillverkades mer än 500 enheter 2S7 av olika modifikationer. Enligt uppgifter från Internationella institutet för strategisk forskning, hade Ryssland 320 ”Pioner” (varav 300 i förvar), och Ukraina – nästan 100 stycken, alla dessa har tidigare varit förrådsställda.

måndag 17 november 2014

17/11 ”Expressen” blandade ihop rysk och fransk gränskränkning

17 nov. 2014
Presstjänsten vid Sveriges Väpnade styrkor förnekade uppgiften i tidningen ”Expressen” om, att ett ryskt stridsflygplan kränkt landets luftrum. Kärran tillhörde det franska Flygvapnet, underströk presstjänsten.
Incidenten inträffade i lördags. Tidningen ”Expressen” anklagade enligt obekräftade uppgifter Rysslands Flygstridskrafter för den inträffade kränkningen. Enligt tidningen, kränkte flygplanet gränsen några kilometer in på svenskt luftrum, men vände mot ost, när en JAS Gripen lyfte och gick mot ”ryssen”.
Svenska massmedia följer med stor uppmärksamhet ”den ökade ryska närvaron i Östersjön”. Förra veckan skrev ”Svenska Dagbladet”, att Sverige två gånger protesterat i samband med ryska luftkränkningar av Su-24 syd om ön Öland den 17 september år 2014.
Den första noten en så kallad ”aide-memoire” sändes av Sveriges UD till ryske ambassadören Viktor Tatarintsev den 19 september. Ryssland svarade på samma sätt och förnekade uppgiften, efter att ha tillagt, att det efter kontroll blivit klart, att det ryska flygplanet inte flugit in på svenskt territorium.

17/11 ”Igor Belousov” levereras nästa år, 2015

Oceangående räddningsfartyget (ubåtsbärgaren) ”Igor Belousov”, som byggs i Sankt Petersburg vid ”Amiralitetsvarven” för Rysslands Flotta, kommer att levereras till sjömännen inte i år, som tidigare meddelats, men nästa år.
”I år kommer ”Belousov” att påbörja provturer. Emellertid har detta fartyg en specialitet – att ombord finns ett unikt djupdykande system (ry. GVK). Detta skall testas under det kommande året. Följaktligen, kommer även leveransen av fartyget till Flottan att genomföras under år 2015”, - meddelade till TASS en källa inom försvarsindustriella komplexet.
Han sade, att vad gäller fartyget är allt OK, men utbildningen av specialister på djupdykar-systemet och dess tester kräver stora insatser och ytterligare tid. ”Amiralitetsvarvet” har gjort vad dem åligger. Där finns inget att anmärka. Han sade också, att i år påbörjas tester i Östersjön med ”Igor Belousov”. Det gäller utrustning för samband, navigation och huvudmaskin. ”Djupdykstester av räddningssystemet på ”Belousov” måste genomföras vid Norra marinens övningsområden, då Östersjön är alltför grund”, - tillade källan.
I augusti sade Rysslands marinchef Viktor Tjirkov, att i år avslutas de statliga testerna med GVK ”Bester-1”, som skall enligt planeras skall ombordbaseras på ”Igor Belousov”. Han sade, då skall besättningen på GVK vara helt klar och genomgått utbildning.
”Igor Belousov” kölsträcktes efter projekt 21300 i slutet av år 2005, sjösattes i oktober år 2012. Fartyget är avsett för räddning av ubåtsbesättningar, samt även för leverans av luft, el-energi och räddningsutrustning till ubåtar och ytfartyg. Deplacementet är cirka 5000 ton och fartyget kan komma upp i en hastighet av 15 knop. Seglationslängden uppgår till 3500 nautiska mil.
Video: http://www.youtube.com/watch?v=bPsdKXTQd48  (sjösättning Igor Belousov)