Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

onsdag 24 juni 2015

24/6 ÖM:s robotbåt ”R-2” fått namnet ”Tjuvasjija”


Robotbåten ”Tjuvasjija” (f.d. R-2)


Vid en högtidlig ceremoni i Baltijsk fick östersjömarinens (ÖM:s) robotbåt ”R-2” nytt namn. Hon fick namnet ”Tjuvasjija”.

Vid ceremonin deltog personalchefen för ÖM kommendör Oleg Moltjanov, en företrädare för Kaliningrads län/oblast Michail Pljuchin, premiärministern för delrepubliken Tjuvasjien Ivan Motorin, ledningen för robotbåtsbrigaden samt nära och kära till sjömännen, skriver östersjömarinens tidning ”Strazj Baltiki”.

Enligt tradition skall fadderfartyget bemannas av inkallade från Tjuvasjija. Just nu tjänstgör på fartyget 8 sjömän från denna republik. Bland dessa kan nämnas – matros Semjon Barasjkov, Dmitrij Sorokin, Dmitrij Abusjev, Aleksandr Zacharov och andra.

Sedan år 2000, då Andreasflaggen hissades på båten, har besättningen genomfört mer än 40 stridsuppgifter inom Flottans fartygsstridsgrupp, mer än 80 artilleriskjutningar. Fartyget har representerat Rysslands flotta i danska, svenska och finländska hamnar.

Enligt fartygschefen på ”Tjuvasjija” gardesörlogskapten Artjom Starkov, skall fartyget snart löpa ut till havs för att öva element ur ”andra kursen”. Fartyget skall genomföra artilleriskjutning mot luft- och ytmål. Kulmen på stridsövningen blir deltagandet i de stora övningarna ”Sjtjit-2015”.

Idag finns inom ÖM mer än 10 stridsfartyg som bär namn efter städer och republiker inom ryska federationen.

tisdag 23 juni 2015

23/6 ”Almaz” har utvecklat ny robotbåt på luftkudde

MRKVP [sv. Liten robotbåt på luftkudde] ”Bora”


Marina konstruktörsbyrån ”Almaz” har på eget initiativ utvecklat ett nytt projekt för en liten robotbåt på luftkudde, vilken kan ersätta fartyg ur projekt 1239 ”Sivutj”.  Detta säger generaldirektören för marina konstruktörsbyrån  Aleksandr Sjljachtenko.

”Från vår sida är vi beredda att föreslå ett utkast till en ny svävare av ”skädda-typ: passande studier inom vapen och huvudmaskin har vi redan gjort på eget initiativ”, - citeras GD:s av RIA Novosti.


Han tillade, att erfarenheter från de befintliga små robotbåtarna på luftkudde i Svartahavet har medgjort förenklingar av projektet, minska tekniska risker och kostnader, samt även ökat fartygets tillförlitlighet.

För närvarande har Rysslands Flotta två små robotbåtar på luftkudde – ”Bora” och ”Samum” ur projekt 1239 ”Sivutj”, vilka tjänstgör inom svartahavsflottan. Fartyg ur detta projekt har ”skädda”-konstruktion, det vill säga med ofullständig separation av vatten från skrovet och styva ”bordskäddor”, som är nedsänkta i vattnet.

Data
MRKVP ”Bora” – litet robotfartyg på luftkudde, det första fartyget ur projekt 1239 ”Sivutj”. Fartyget kölsträcktes vid Gorkij-varvet i Zelenodolsk år 1984, levererat till Flottan år 1989, operativt 12 maj 1997.

MRKVP ”Samum” – kölsträckt vid varvet ”Krasnyj metallist” i Zelenodolsk i september 1991, sjösatt 12 oktober 1992, operativt 26 februari 2000.

Taktisk-tekniska parametrar för projekt 1239: 
Hastighet – 55 knop, 
Seglationslängd – 2500 nautiska mil vid 12 knop, 800 nm vid 45 knop, 
Besättning – 68 man, 
Deplacement – 1050 ton,
Längd – 65,6 meter, 
Bredd – 17,2 meter, 
Djupgående – 3,3 meter.

Till skillnad från de flesta fartyg av denna typ, som använder så kallad statisk luftkudde, som skapas av fläktar, så är fartygsskrovet på projekt 1239 en katamaran med aerostatiskt luftutsläpp.
Fartyget är beväpnat med två kvadrupel-uppskjutningsanläggningar för sjömålsrobot ”Moskit”, luftvärnsrobotsystem ”Osa-M”, 76-mm artillerianläggning AK-176, två sexpipiga 30-mm artilleripjäser AK-630.

23/6 Rysslands Flotta skall bygga nya landstigare ur projekt ”Zubr” och”Murena”

”MDKVP” [sv. Litet landsättningsfartyg på luftkudde] ”Zubr”

Rysslands Flotta vill förlänga serien med fartyg på luftkudde ur projekt 12322 ”Zubr” och 12061 ”Murena”. Utbyte av de ukrainska huvudmotorerna på dessa utgör inget hinder, säger generaldirektören för marina konstruktörsbyrån ”Almaz” Aleksandr Sjljachtenko till RIA Novosti.


Tidigare var fartyg ur dessa projekt utrustade med ukrainska gasturbinmotorer, men säger GD för ”Almaz”, tillverkningskapacitet för byggnation av nya fartyg finns, och arbetet påbörjas, så snart som det kommer en beställning från Flottan.

Tack vare svävares konstruktionsegenskaper kan de gå över mark, undvika diken, skyttegravar, gå genom träskmarker och landsätta i djupet på fienden. För dylika fartyg finns möjlighet för landsättningar längs 70% av jordens kuster.

Små landstigningsfartyg på luftkudde ur projekt 12322 ”Zubr” kan transportera tre tunga tanks med vikt upp till 150 ton eller 10 BTR (infaneritransportvagnar) och 140 marininfanterister.


23/6 Japanskt militärflyg flög nära Spratlyöarna

Orion-flygplan


Ett marint patrullflygplan, Orion,  ur Japans självförsvarsstyrkor har för första gången flugit i Sydkinesiska sjön nära Spratly-öarna (=Nansja), där Kina bygger konstgjorda bankar, inom ramarna för övningar med Filippinernas väpnade styrkor.

På tisdagen lyfte ett japanskt patrullflygplan från den filippinska ön Palawan och tillsammans med ett filippinskt militärflygplan genomförde det en rundflygning i havsområdet.

”Övningarna skall demonstrera för Kina, som förstärker den faktiska dominansen i Sydkinesiska sjön, Japans närvaro och samverkan med Filippinerna”, - skriver nyhetsbyrån Kyodo.

För deltagande i övningarna har 20 militärer från Japan och Filippinerna anlänt. Huvuddagen för övningarna är utsatt till onsdag, och de skall gå 80-180 km västerut från Palawan. På lördag återvänder Japans självförsvarsstyrkor till forsterlandet.

Huvudmålet med övningarna är – öva kontroll av havsområden från luften i områden kring den filippinska ön Palawan, samt även genomföra räddningsaktioner av fartyg och nödställda.

23/6 Nyaste jaktflyget till Rysslands västra milo


Divisionen med de nyaste mångfunktions-jaktflygplanen Su-35 och Su-30SM kommer i slutet av år 2015 till flygförband vid Rysslands västra milo [ZVO], meddelar presschefen för ZVO överste Oleg Kotjetkov.

”Totalt innan årets slut 2015, inom ramarna för ”Statliga försvarsbeställningen-2015”, får flygförbanden inom ZVO mer än 10 mångfunktionsjaktflyg Su-35 och Su-30SM”, - sade han.
Just nu utbildas flygare och underhållspersonal på de nya kärrorna.

Su-35 – en rysk mångfunktionsjaktflygkärra ur generation 4++, utvecklad av konstruktörsbyrån Suchoj, är en kraftig modernisering plattform av T-10S.

Su-30SM (Serie Moderniserad) – en mångfunktions supermanövrerbar jaktkärra. Det är en utveckling av stridsflygfamiljen Su-30MK. Flygplanet är anpassat för ryska flygvapnets radarsystem, radiokommunikation, ”statlig identifiering”, katapultstol och ett antal stödsystem.

23/6 Korvetter ur projekt 20385 utrustas med nya radarsystem


Korvetter ur projekt 20385 kan komma att utrustas med nytt radarsystem. Delar av mångfunktionssystemet kommer att visas vid företaget ”Zaslon” [sv. skydd, skyddstrupp] vid den Internationella marinmässan i Sankt Petersburg.

Man talar om ett nytt radarsystem, som avsevärt förbättrar korvettens ”seende”. Den kommer att se längre, mer och noggrannare, - skriver RIA Novosti.

Enligt källan antas det att alla delar av radarsystemet fungerar enligt en enda algoritm, som kommer att garantera säkerheten för navigering, belysning av fjärran och närbelägna luft- och ytmål och ge målinvisning till fartygets vapensystem.

För närvarande byggs vid Norra varvet två korvetter ur projekt 20385 – ”Gremjasjtjij” och ”Provornyj”. De skall enligt planerna levereras till Flottan år 2016 respektive 2017.

23/6 Spaningsfartyg ”Jurij Ivanov” åter ut på provturer

Signalspaningsfartyget ur projekt 18280 ”Jurij Ivanov”.   23 juni 2015.
Tisdag 23 juni, efter jämförelse långt uppehåll, återupptogs provturerna med mellanstora spaningsfartyget ur projekt 18280 ”Jurij Ivanov”, byggd för Rysslands sjöstridskrafter vid Severnaja verf/ Norra varvet i Sankt Petersburg.
Avgången från kajen försenades med nästan två timmar, varför fartyget gick med hög fart längs ”Stora sjökanalen” [Bolsjoj kanal] och körde om fartyg i samma riktning.

Dagens utlöp blir det sista testerna i närliggande farvatten, varefter Flottans ledning tar beslut om fortsatt användande av fartyget. Delar av utrustningen ombord kräver tester vid den fasta baseringsorten vid Rysslands Norra flotta.
Mellanstora spaningsfartyget av 2:a klassen (vissa källor kallar henne för Signalspaningsfartyg) ”Jurij Ivanov” kölsträcktes vid ”OAO ”Severnaja verf” 27 december 2004, uttagen från sammansättningsavdelningen 13 juni 2013 och sjösatt 30 september 2013. Utvecklare av projekt 18280 är konstruktörsbyrån ”Ajsberg” i Sankt Petersburg.

måndag 22 juni 2015

22/6 Tu-160 o Tu-95 kan navigera utan sputnikar

Tu-160 [NATO Black Jack]


Moderniserade strategiska bomb-robotbärare Tu-160 och Tu-95 skall få nya tröghets-navigationssystemet (BINS) CP2M, vilket ger flygplanet möjlighet att lägga ut en noggrann flygrutt även vid frånvaro av satellitsignaler, meddelade i fredags presstjänsten vid Koncernen som utvecklat systemet ”RadioElektronnye Technologii” (KRET, som ingår i ”Rostech”).

”Som ett resultat av modernisering och rekonstruktion, som genomförts vid instrumentfabriken i Ramenskoje (ingår i KRET), har företaget tillägnat sig produktionsteknologi av ring-laser-gyro och skapande på dess bas ett modernt ”skrovfast” tröghetsnavigeringssystem [ry. BINS] SP2M. Denna apparat kommer att installeras på femte generationens stridsflygplan T-50, 4++-generationens Su-35, liksom ombord moderniserade strategiska bomb- och robotbärande flygplan Tu-160, Tu-95MS och militära transportflygplan Il-76MD”, - sägs från KRET.

System BINS-SP2M medger för flygplanet att lägga ut en exakt flygrutt även utan signaler från satelliter och det är en ny generation av hjälpmedel för självständig navigering.

”Kostnaden är 40% lägre än dylika utländska apparater och är även mycket bättre vad gäller tekniskt-taktiska karakteristika”, - anmärkte presstjänsten.

KRET meddelade också, att moderniseringen och rekonstruktionen vid instrumentfabriken i Ural kommer att säkerställa massproduktion av komponenter avionik ombord flygplan Jak-130, samt även för militär och civil flygtrafik.

22/6 Sverige, Tyskland o Ukraina ”Open skies” över Ryssland







Under perioden 22-26 juni kommer Sverige, Tyskland och Ukraina att i en SAAB-340B genomföra en gemensam Open skies-mission över territorium tillhörande ryska federationen.

Under flygningen finns ryska specialister ombord den svenska kärran, som inte har någon beväpning. Inhämtning av information medelst flygfotoutrustning. Detta berättar Sergej Ryzjkov från Rysslands nationella centrum för minskad kärnvapenrisk.

22/6 Ubåt ”Dmitrov” färdigreparerad år 2016





Ubåt ”Dmitrov” ur projekt 877

Dieselelektriska ubåten ur projekt 877 ”Dmitrov” skall vara färdig vid varvet i Kronsjtadt under år 2016. Det säger chefen för varvet Anatolij Belojev.
”Nu fortsätter vi reparationen av ubåten, och i år lämnar hon dockan, och avslutande reparationsarbeten skall vara klara nästa år”, - meddelade Anatolij Belojev i en exklusiv intervju med ”FlotProm”.

Reparationerna på ”Dmitrov” påbörjades år 2014. Tidigare, från 2000 till 2003 genomgick hon mittlivs/medel-reparation vid ”Amiralitetsvarven” i Sankt Petersburg.

Data från Flot Prom
B-806 ”Dmitrov” – en dieselelektrisk ubåt ur projekt 877.
Hon tillhör östersjöflottan.
Kölsträckt 15 oktober 1984 vid Zjdanov-varvet ”Krasnoje Sormovo” i Gorkij, 
Sjösatt 30 april 1986,
Tillfördes flottan 25 september 1986.

Teknisk-taktiska karakteristika för projektet:
NATO-benämning – Kilo.
Hastighet (ytläge) -10 knop, (u-läge) 17 knop. 
Arbetsdjup 240 meter. Maxdjup 350 meter.
Uthållighet 45 dygn.
Besättning 57 man.

Dimensioner:
Ytdeplacement – 2300 ton. 
U-lägesdeplacement 3040 ton. 
Maxlängd – 72,6-73,8 meter. 
Maxbredd skrov – 9,9 meter. 
Medeldjupgående – 6,2 meter.

Beväpning:
I ubåten för finns 6 torpedapparater (533 mm).
Stridslast – 18 torpeder eller 24 minor.
Möjlighet finns att skjuta upp robotar ur system Club-S och bärbara luftvärnsrobotar ur system ”Strela-3M” eller ”Igla-1”.