Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

fredag 3 juni 2016

3/6 Fem system S-400 börjar levereras till Försvaret i juni

S-400 ”Triumf” vid paraden på Röda torget.

Koncernen ”Almaz-Antej” påbörjar leverans av luftvärnsrobotsystemet S-400 ”Triumf” börjar levereras enlig statligt vapenkontrakt 2016 i juni. Detta meddelar koncernens pressavdelning.
TASS skriver, att enligt statliga vapenbeställningar skall militären i år få fem kompletta regementssystem av ZRS (lvrb-system) S-400 i enlighet med tre statliga kontrakt.


Koncernen förtydligade, att Försvarsministeriet skall få systemen på övningsfält Kapustin Jar utanför Astrachan med ett varje månad. Varje komplekt består av två robotbataljoner och en ledningsplats. . Det sista skall levereras den 25 oktober. Totalt skall 680 enheter materiel levereras till militären.
”Almaz-Antej” levereras för första gången till ryska armén materiel för fem regementen S-400. Innan denna leverans bestod det största partiet av tre kompletta regementsset.
Vid innevarande års slut skall Rysslands armé förfoga över totalt 16 regementen med S-400.
”Triumf” är avsett för bekämpning på avstånd upp till 400 kilometer av moderna och framtida flygetyg: spaningsflyg, strategisk och taktiskt flyg, ballistiska robotar, hypersnabba mål, ”störsändare”, AWACS och annat flyg. S-400 kan slå ut mål på höjder upp till 30 kilometer.

3/6 Västra milot får snart två grupper Su-35


Två ”grupper” (ry. zveno – brukar vara tre fpl) av mångfunktionsjaktflygplanet Su-35 tillförs jaktflyget inom Rysslands Västra milo (ZVO) inom en snar framtid. Detta meddelade presschefen vid Västra milot Igor Muginov.
”Innan årets slut skall Västra milot få två grupper/zveno av nya Su-35, som skall tillföras jaktflyget vid en ”blandflygfördelning” (ry. divizija) inom Västra milot”, - sade Muginov.
Han sade vidare, att flygarna inom ZVO redan genomgått utbildning på Su-35 vid utbildningscentret i Lipetsk.

torsdag 2 juni 2016

2/6 Ryssland får snart ett tyst stridsfordon med hybridmotor

Bilden visar en BTR (ung. pansartransportfordon)

I Rysslands har man utvecklat, testat och förbereder leverans till trupperna av ett hjuldrivet stridsfordon med hybridmotor och elektrisk transmission. Detta berättade på torsdagen den 2 juni chefen för ”Voenno-promysjlennaja kompanija” Aleksandr Krasovitskij.
”Innehållet är helt utarbetat av oss, innan en snar framtid skriver vi under den sista akten med Försvarsministeriet. Jag tror, att under nuvarande strider behöver man ett tyst stridsfordon, det kommer att efterfrågas”, - säger han till Lenta.ru


År 2013 tillkännagavs att ett projekt var klart med ett stridsfordon med en hybridmotor och elektrisk transmission (NIR ”Krymsk”). Utvecklingen var gjort på ett chassi från en BTR-90 ”Rostok”.
Molekulär energibehållare medger framförande av fordonet under viss tid praktiskt taget tyst. Det speciella med elektrotransmission och hybridmotor är att de ger precis styrning och fullt automatiserat framdrivande, även i kolonner med fordon.
När motoreffekten är hälften jämfört med en standard-BTR, har fordonet vid tester visatbättre köregenskaper och dragit mindre bränsle. På flygfältet i Kubinka lyckades en 22 ton tung prototyp accelerera upp till 80 km/tim på 33 sekunder. Maxhastigheten var 97 km/tim. Vid en hastighet av 40 km/tim kan fordonet färdas 940 kilometer.

onsdag 1 juni 2016

1/6 Isbrytare ”Ilja Muromets” för Flottan sjösätts 10 juni

Kölsträckningen av isbrytare ”Ilja Muromets”.

”Amiralitetsvarven” skall den 10 juni sjösätta den första isbrytaren ur projekt 21180 ”Ilja Muromets”. Detta meddelade, på onsdagen 1 juni, Rysslands befälhavare för Flottan amiral Vladimir Koroljov.
Interfax skriver, att ”Ilja Muromets” är den första isbrytaren på 45 år, som byggs för Rysslands sjöstridskrafter. Hon kölsträcktes på varvet i Sankt Petersburg på en öppen stapelbädd den 23 april 2015. Leverans till beställaren är beräknad till slutet av år 2017.


Diesel-elektriska ”Ilja Muromets” är avsedd ska stötta till Flottans fartyg vid isförhållanden, samt även bogsering. Det är tänkt, att ”Ilja Muromets” skall tjänstgöra vid Rysslands Norra Flotta.
På isbrytaren ”Ilja Muromets” används elektriskt framdrivningssystem, som ger högre acceleration och manöverbarhet. Hon blir den första ryska isbrytaren, som får dubbla mekaniska Azipod propellerar (=styrbara podar, som kan rotera 360 grader, vilket medger fartyget att gå i alla riktningar) med en effekt av 3,5 kWt vardera. Det ger ökad manöver-förmåga vid arbete under isförhållanden.
Isbrytarens deplacement uppgår till 6000 ton, längd 84 meter och bredd 20 meter. Djupgåendet är 7 meter, besättning – 32 man.
Totalt räknar man med att bygga en serie om fyra dylika fartyg.

1/6 Rysslands militära transportflyg fyller 85 år


Rysslands militära transportflyg (VTA) fyller på onsdagen 1 juni, 85 år, meddelar Rysslands försvarsministeriums presstjänst.
”De närmaste viktiga uppgifter som ligger framför VTA är förberedelser inför strategiska ledningsstabsövningen ”Kavkaz-2016”, samt även övningarna ”Nerusjimoe bratstvo”, ”Mirnaja missija” och en rad andra” , - sägs i meddelandet. Dessutom, deltar VTA:s besättningar praktiskt i övning med deltagande länder från ”Organisationen om kollektiv säkerhet” (ry. ODKB).
För närvarande använder VTA 12 typer av flyg och 20 av dess modifieringar. Framför allt är det flygplan An-124 ”Ruslan”, Il-76MD, An-22, An-26, An-12, An-2, Tu-134.
”Programmet för omutrustning av VTA för perioden 2014-2020 förutser leverans av nya flygplan, liksom modernisering av befintliga plan inom VTA”, - säger man vid försvarsministeriet. Planerat och utfört utvecklingsarbete och modernisering av militära transporflygets flygplan Il-76MD och Il-76MD-90, lätta militära transportflygplanet Il-112.
I år har VTA flygcenter (Ivanovo) för första gången på många år fått två flygplan Il-76MD-90A. Det är ett nytt tungt transportflygplan, som har ny helmetallisk vinge, förstärkt lastgolv och starkare chassi, motorer PS-90A-76 med större dragkraft och mindre bränsleförbrukning, digital avionik.
Under första halvåret 2016 transporterade VTA mer än 35 tusen soldater och mer än 45 tusen ton last. ”Producerat luftlandsättning av mer än 53 tusen soldater. Geografiskt från polarbas ”Barneo” till ”Afrikas kontinent”, - sammanfattar man vid Rysslands militära myndighet.


Militära transportflyget (VTA) är ett medel för högste befälhavaren för Rysslands väpnade styrkor och det säkerställer transport i luften av hans styrkor, av militär materiel och last, samt även luftlandsättning av trupper. I år fyller VTA 85 år.
År 2015 tillkännagav generalkonstruktören för OAO ”Aviatsionnyj komplex im. Iljusjina”Nikolaj Talikov till TASS, att det framtida transportflyget (PAK TA) skall få namnet Il-106 och det skall ha en lastkapacitet upp till 80-100 ton. Utseendemässigt påminner det mycket om det kända transportflygplanet Il-76. Framför allt skiljer sig Il-106 genom att det kan landa på jordbana (ry. grunt).
Dessutom, projekterar konstruktörsbyrån ”Il” transportflygplanet Il-112V, som ersättare för transportkärran An-26.

1/6 ”Admiral Essen” överlämnad till Försvaret


Fregatt ”Admiral Essen”

Nybyggnadsvarvet ”Jantar” har avslutat byggnationen av den andra fregatten ur projekt 11356 för Rysslands försvarsministerium. Mottagnings-överlämningsakten skrevs under av ledningen för varvet och en företrädare för beställaren, meddelar på onsdagen den 1 juni, RIA Novosti.
I praktiken innebär detta, att vi genomfört vad som ålagts oss enligt kontraktet att bygga fartyget”, - underströk presstjänsten vid varvet.


Enligt Flottans traditioner anses, att fartyget faktiskt överförts till Flottan när Andreasflaggen ceremoniellt hissats ombord. När denna viktiga händelse skall ske, tillkännages inom de närmaste dagarna.
Det skulle ha skett den 27 maj, efter att mottagningsakten skrivits under den 26 maj. Överlämningen flyttades fram då fartyget var tvunget att göra et kontrollutlöp till sjöss.
”Admiral Essen” är det andra fartyget ur projekt 11356 som byggts för Rysslands flotta i Svarta havet.
Beväpningen består av robotsystem ”Kalibr-NK”, luftvärnsrobotsystem- och artilleri-anläggning A-190 kaliber 100 mm, torped- och ubåtsjaktvapen.

1/6 ”Igor Belousov” lämnar Östersjön går mot hemmahamn


ubåtsräddningsfartyget ”Igor Belousov”

Onsdag 1 juni, avseglade räddningsfartyget ”Igor Belousov” Baltijsk och satte kurs mot sin hemmahamn Vladivostok vid Stilla havet.
Försvarets presstjänst säger till RIA Novosti, att innan avgång för den långa resan har besättningen genomgått en rad förberedelser.


Kontroller av besättning och teknisk utrustning har genomförts under utlöp till ÖM:s (östersjömarinens) övningsfält. Under maj månad har dykare dykt ned till 90 och 120 meter några gånger. Dessutom har man kontrollerat radionavigation och överlevnadsutrustning.
Under överresan till Fjärran östern kommer fartyget att genomföra anlöp till sju stater. Ankomst Vladivostok är beräknad till augusti.
Räddningsfartyget ”Igor Belousov” (projekt 21300) tillfördes Flottan i slutet av år 2015. Det är en produkt konstruerad av ”Almaz” och byggd vid ”Amiralitetsvarven”, som både ligger i Sankt Petersburg. Fartyget är avsett för räddning av besättningar, leverans av luft, elektricitet och räddningshjälpmedel till nödställda ubåtar, som ligger på havsbotten eller befinner sig i ytläge. Dessutom kan ”Igor Belousov” hjälpa till vid sök och undersökning av sjunkna objekt.

1/6 OSK och ryska försvaret förbereder kontrakt om ny jagare ”Lider”

En av varianterna för projekt jagare ”Lider”.

De förenade skeppsvarven (OSK) och Rysslands försvarsministerium planerar att sluta kontrakt att bygga den nya jagaren ur projekt 23560 ”Lider”. Det meddelades på onsdagen, 1 juni, av vicepresidenten för OSK militära skeppsbyggnation Igor Ponomarjev.
Tidigare har meddelats, att slutlig aspekt av den nya jagaren skall bestämmas år 2016.


”För närvarande är skissprojektet 23560 på försvarsdepartementet för utvärdering”, - sade Ponomarjov. Efter positivt besked påbörjas den tekniska utvecklingen av projektet och dokumentation av perioder, som bestäms av försvaret inom ramarna för kontraktet. RIA Novosti meddelar, att OSK-företrädaren inte ville ange konkreta datum.
Enligt skissprojektet, som visats på forum ”Armia-2015”, skall ”Lider” ha ett deplacement om cirka 17500 ton, en längd om 200 meter och bredd av 20 meter. Fartyget skall ombord bära mer än 200 robotar för olika ändamål – sjömål, luftvärn och ubåtsjakt.

tisdag 31 maj 2016

31/5 Egypten får första ”Mistralen” 2 juni



Leverans av den första av två helikopterbärare av typen ”Mistral”, byggd tidigare för Ryssland, skall genomföras på torsdag, 2 juni, i Frankrike.
TASS skriver, att vid mottagningsceremonin deltar Egyptens försvars och militärindustri-minister generalöverste Sidki Subchi. Han skall hissa den egyptiska flaggen på fartyget. Från detta moment har fartyget officiellt överförts till Egyptens sjöstridskrafter och skall avsegla till tjänstgöringsplats.
Vid högtidligheterna deltar även Frankrikes försvarsminister Jean-Yves Les Drian, befälhavaren för Egyptens sjöstyridskrafter Usama Rabia och företrädare för Egyptens diplomatiska mission i Paris.
I början av maj löpte fartyget ut på veckolånga övningar i Atlanten med egyptisk besättning.
Frankrike slöt kontrakt med Ryssland om byggnation av ”Mistraler” sommaren 2011. År 2014 stoppade Frankrike leveransen av fartygen i samband med situationen i Ukraina. År 2015 kom Ryssland och Frankrike överens om att cancellera kontraktet. Paris betalade tillbaka avansen, och Moskva insisterade, att försäljning att färdigställda fartyg till tredje part endast skall kunna genomföras med ryskt medgivande. Strax därefter köpte Egypten helikopterbärarna.
För närvarande pågår samtal mellan Ryssland och Egypten om möjliga leveranser av rysk utrustning till fartyg av typen ”Mistral”.

31/5 För NM och ÖM planeras en serie diesel-elektriska u-båtar


Ubåt på stapelbädden

Rysslands Flotta diskuterar byggnation av icke-atomdrivna ubåtar ur femte generation för Norra marinen (NM) och Östersjömarinen (ÖM). Detta meddelade på tisdagen, 31 maj, vice marinchef viceamiral Aleksandr Fedotenkov.
Vid sjösättningsceremonin av ubåten ”Kolpino”, som avslutar serien om sex ubåtar ur projekt 636.3 för svartahavsflottan, förtydligade Fedotenkov, att frågan om att bygga ubåtar ur ett nytt projekt kommer att diskuteras i detalj efter slutförandet av serien ur projekt 636.3 för Stillahavsflottan.
Tidigare har meddelats, att Ryssland påbörjat utveckla en icke atomdriven ubåt ur femte generationen. Projektet har fått namnet ”Kalina”. Den viktigaste nyheten på ubåten – luftoberoende huvudmaskin. Det gör den avsevärt mindre sårbar, då ubåten kan vara upp till tre veckor under vattenytan utan att gå till ytläge för att ladda batterierna.
Det sägs, att den ryska utvecklingen skiljer sig principiellt från utländska varianter genom att producera vätgas. För att inte bära renad gas ombord, är maskinen förberedd att få väte med hjälp av omvandlat/reformerat dieselbränsle. 
Experiment-konstruktörsarbetena för att bygga den nya ryska ubåten ”Kalina” kan komma att påbörjas redan år 2017.


måndag 30 maj 2016

30/5 Två nya patrullfartyg för Arktis skall börja byggas i höst

Modell av projekt 23550

Amiralitetsvarven” panerar bygga två nya patrullfartyg med isklass ur projekt 23550 för Rysslands Flotta hösten 2016. Detta förtäljer varvets generaldirektör Aleksandr Buzakov till RIA Novosti.
Projektering pågår för närvarande. Byggnation påbörjas om cirka fyra månader, när metallen för skroven skall komma”, - sade han.
Tidigare har meddelats, att Rysslands försvar och ”Amiralitetsvarven” slutit kontrakt om att bygga två patrullfartyg med isklass ur projekt 23550 för Rysslands Flotta. I enlighet med kontraktet, skall fartygen vara levererade innan år 2020 slut.
Projekt 23550 är en fundamentalt ny utveckling, som förenar kvaliteterna för bogserbåtar, isbrytare och patrullfartyg. Dessa fartyg skall kunna gå i tropiska och arktiska farvatten, klara av isar upp till 1,5 meter tjocka. Fartyg ur projekt 23550 har inga konkurrenter i världen vad gäller sammanlagda tekniska karakteristika.
Universalfartyget är avsett för skydd och övervakning av fyndigheter i ryska arktiska farvatten, eskortering och bogsering till hamn av anhållna fartyg, stöd till fartyg, deltagande i räddningsoperationer, transport av speciell last i container på övre däck, samt även eldsläckning på flytande och kustnära objekt.

30/5 Ukraina har räknat ryska militärer på Krim


Bilden visar ”artiga män”.

En företrädare för ukrainska försvarets underrättelseavdelning Vadim Skibitskij säger, att till maj 2016 fanns på Krim 24 tusen ryska militärer. Detta berättade han på måndagen, 30 maj, vid en briefing i Kiev.
Han sade vidare, att på halvön finns 613 tanks och pansartransportfordon, 162 artilleripjäser, cirka 100 militära flygplan, 56 helikoptrar, 16 kustrobotsystem, samt även 30 ytstridsfartyg och fyra ubåtar.

Tidningen ”Nezavisimaja gazeta” skriver, att Ukrainas president den 26 februari beordrade landets försvarsministerium och generalstab att förstärka gränsen mot Krim, samt även hela kusten längs Svarta havet. Han menar, att Ryssland avsevärt förstärkt sin militära närvaro i regionen, rent av gjort Krim till en stor militär bas, som hotar inte bara Ukraina, utan även alla länder i svartahavsregionen.
Den 27 maj blev det känt, att antalet militära och pansarfordon avsevärt ökat i området nära Krims norra gräns på ukrainskt territorium.
Krim och Sevastopol blev en del av Ryssland efter en folkomröstning, som genomfördes i mars 2014. Återföreningen med Ryssland stöddes av 96,77% av halvöns befolkning. Samtidigt vägrade Ukraina och västliga länder att erkänna valresultatet och införde sanktioner mot Ryssland.  I Moskva noterades, att regionens anslutning var i enlighet med internationell rätt.