Den första mångfunktionella atomdrivna ubåten med kryssningsrobotar ”Severodvinsk” tillfördes Rysslands sjöstridskrafter (SSK) den 30 december 2013, men frystes ner för drygt ett årtionde på grund av bristande finansiering
Mottagnings-överlämningsakten av den första ubåten ur projekt 885 ”Jasen” (sv. Ask, trädet) skrevs under vid varvet ”Sevmasj” alldeles innan årsskiftet. Detta meddelar en källa vid Rysslands Norra marin. Vid ceremonin deltog befälhavaren för Rysslands SSK amiral Viktor Tjirkov.
Mottagnings-överlämningsakten av den första ubåten ur projekt 885 ”Jasen” (sv. Ask, trädet) skrevs under vid varvet ”Sevmasj” alldeles innan årsskiftet. Detta meddelar en källa vid Rysslands Norra marin. Vid ceremonin deltog befälhavaren för Rysslands SSK amiral Viktor Tjirkov.
Undertecknandet av mottagningsakten för atomubåten genomfördes utan deltagande från massmedia och allmänhet. Den ryska marinflaggen, Andreasflaggen, på ”Severodvinsk” hissas först i januari år 2014.
”Severodvinsk” (projekt 885 ”Jasen”) kölsträcktes vid ”Sevmasj” år 1993, och sjösattes år 2010.
”Severodvinsk” är en atomubåt med dubbelskrov och en propeller med lågt akustiskt fält. Bryggan/tornet är strömlinjeformat och tryckskrovet är indelat i 10 avdelningar.
För första gången i fosterländska fartygshistorien är torpedapparaterna inte placerade i fören, utan i rum id centrala posten, vilket medger placering av antenner för det nya hydroakustiska systemet i fören.
För robotvapnen används åtta vertikalt uppskjutande anläggningar. Det kraftiga vapensystemet inkluderar kryssningsrobotar med överljudsfart och mångfunktionella djupgående självnavigerande torpeder. Fartyget har också fått det senaste inom sambandssystem och navigering och utrustad med en principiellt ny kärnreaktor.
Införandet av de senaste utvecklingarna från det militärindustriella komplexet placerar denna atomubåt på första plats bland utländska konstruktioner vad gäller låg ljudprofil och kunna hålla sig dold.
Ubåten har deplacement 8,6 / 13,8 tusen ton. Mått – 119 x 13,5 x 9,4 meter. Maximalt dykdjup – 600 meter. Hastighet – 16 / 31 knop. Besättning – 90 man (32 officerare).
För närvarande byggs vid varvet ”Sevmasj” i Severodvinsk den andra ubåten ur projekt 885 – ”Kazan”. Planerad leverans till ryska flottan är planerad till år 2015. Den tredje ubåten ”Novosibirsk” kölsträcktes år 2013.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar