Den nyaste korvetten ur projekt 20380 ”Stojkij”, byggd vid ”Norra varvet” (ry. Severnaja verf) för Rysslands östersjömarin, löpte för första gången, 25 december, ut till sjöss i Finska viken, där hon skall genomgå första etappen av varvsprovturer vid olika övningsområden inom Leningrads marinbas.
Under varvsprovturerna kommer fartygets besättning tillsammans med varvspersonal kontrollera funktionaliteten för korvettens system och mekanismer till sjöss. I första hand rör det sig om huvudmaskin, styrsystem, hjälpmekanismer, system för samband, navigering och ankarutrustning. Det blir även fartprover och vibrationstester av fartyget.
Förutom fartygets fasta besättning deltar även specialister från underleverantörer. Efter avslutade varvsprovturer blir det återgång till varvet för att åtgärda defekter.
Enligt planerna skall fartyget överföras till östersjömarinen under första halvåret 2014.
Det
är ett ytterst manöverdugligt, starkt mindre fartyg, som kan
tillintetgöra mål över och under vatten, berättade Östersjöflottans
stabschef konteramiral Sergej Farkov:
-
Korvetten har en 100 mm-kanon, två 30 mm-kanoner, raketvapen av den
nyaste generationen. Fartyget är ganska autonomt och kan uppfylla olika
slags uppgifter på närmare avstånd.
Varvet
ska bygga och senast 2020 överlämna till Östersjöflottan sex korvetter
och sex fregatter. Flottans behov av sådana fartyg är ganska stort,
påpekade militäranalytiker Vladimir Sjtjerbakov:
-
Sådana fartyg uppfyller en hel del uppgifter, de är ännu viktigare än
hangarfartyg, därför att de säkerställer strategiska ubåtars militära
verksamhet samt skyddar landets ekonomiska zoner och löser andra problem
inklusive kampen mot sjöröveriet.
Säkerhetsuppgiften
är en prioriterad uppgift. I till exempel Fjärran Östern är tjuvjakten
ett aktuellt problem, eftersom tjuvfiskare från olika länder ständigt
gör anspråk på regionens värdefulla resurser. Jagare är olönsamma för
sådana ändamål, och det krävs därför mindre militärfartyg med nyaste
vapen och modernaste typer av utrustning för att kontrollera
kustområdena.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar