Varvet
”Baltijskij zavod” i Sankt Petersburg, som ingår i den stora koncernen
”Förenade skeppsbyggnadsvarven (OSK), kommer att i tid vara klar för att
skicka akterdelen till det andra
landstignings-helikopterbärande-dockningsfartyget [DVKD] ur klassen
”Mistral” till Frankrike. Men bogseringen av akterbiten påbörjas med
någon försening, skriver RIA Novosti med hänvisning till en källa inom
det militärindustriella komplexet.
Kontraktet
om 1,2 miljarder euro för byggnation av de första två fartygen ur klass
”Mistral” för Rysslands sjöstridskrafter skrevs under av
”Rosoborineksport” och franska företaget DCNS år 2011. OSK togs för
detta kontrakt som underleverantör av det franska företaget STX France i
Saint-Nazaire [ljudenligt Sen-Nazere].
Tidigare var bogseringen av DVKD-2 planerad till 16 juni.
På
grund av prognostiserat dåligt väder har bogseringen till Frankrike
framskjutits till slutet av månaden. Varvet har ännu inga uppgifter om
när de franska bogserarna skall ankomma till Sankt Petersburg.
Den
30 april 2014 sjösattes den andra akterbiten till DVKD ”Sevastopol”.
Den delen som byggts vid Baltijskij zavod uppmäter 94 meter och har en
massa om 6400 ton. Efter ankomst till varvet i Saint-Nazaire skall den
aktra biten sammanfogas med den förliga, som byggts i Frankrike.
Därefter färdigbyggs fartyg vid STX France SA.
Akterbiten
till DVKD-1 ”Vladivostok sjösattes vid Baltijskij zavod i juni 2013,
varefter det bogserades till Saint-Nazaire, där det sammanfogades med
den förliga biten vid STX France. Det första fartyget ”Vladivostok”
skall enligt plan levereras till Rysslands sjöstridskrafter i slutet av
år 2014, ”Sevastopol” under år 2015.
”Mistral”-klassens
fartyg uppmäter en längd av 199 meter. Djupgående vid ett deplacement
av 22600 ton – 6,42 meter. Universalfartyget ”Mistral” kan komma upp i
en hastighet av drygt 18 knop. Seglationslängd upp till 20 000
distansminuter. Besättning – 177 man, dessutom kan helikopterbäraren ta
ombord 480 man. Flyggruppen består av 16 helikoptrar, varav sex
samtidigt får plats på flygdäck.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar