33:e reparationsvarvet i Baltijsk (33 SRZ), som
länge utstått finansiella svårigheter, förbereds för modernisering av
tillverkningskapaciteten. På sajten för statliga uppköp [ adress;
http://zakupki.gov.ru/223/ purchase/public/purchase/info/ common-info.html?noticeId= 1345651&epz=true
] kan man läsa anbudsrundan för att utveckla ett projekt där varvet
skall modernisera nya stora ytfartyg. Beställare är ”Den förenade
skeppbyggnadskorporationen”
( OAO ”OSK”).
I planerna ingår färdigbyggnad verkstäder,
förbättringar av kajer och pirar samt muddringar runt varvet så fartygen
säkert kan ta sig in till varvet i inre hamnen. Dessutom ny utrustning
för att kunna reparera fartyg med skrov av komposit
material. Åsså skall varvet få en flytdocka med en lyftkapacitet om
9000 ton och två bogserbåtar. Det bör påminnas om, att verksamheten vid
33:e varvet kommer att ligga nere under moderniseringen och
förbättringarna vid varvet.
Anledningen till moderniseringen av verksamheten är
möjligheten att kunna reparera alla typer av ytstridsfartyg,
special-trängfartyg, och även ubåtar.
Arbetet med dessa moderniseringar väntas påbörjas
under år 2015. Åtgärderna genomförs inom ramarna för det federala
målprogrammet om utveckling av ryska federationens försvars-industriella
komplex fram till år 2020.
Enligt uppgifter från sajten för ”33 SRZ”, förfogar
varvet för närvarande över två flytdockor om vardera 4500 ton, vilka
kan ta emot fartyg med längd upp till 125 meter, gantrykranar med en
lyftkapacitet om 32 ton, samt även 1,5 kilometer
kajer med ett djup av 8 meter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar