Bilden visar ”Almaz”-varvet i Sankt Petersburg
Nybyggnadsvarvet ”Almaz” kan komma att göra förlust på de båtar som skall byggas för ryska FSB:s (Rysslands federala säkerhetstjänst) gränsbevakning.
Vinsten på att bygga fartyg har minskat avsevärt på grund av fördyrad (halvvering av rubeln mot svensk krona, skriv.anm.) utländsk utrustning. Detta meddelar fontanka.ru med hänvisning till en källa vid Sankt Petersburgs ledning. Man förtydligar, att för närvarande förs förhandlingar mellan varvet ”Almaz” och beställaren att se över villkoren för kontraktet.
Enligt uppgifter från ”Fontanka” så slöt firman ”Almaz” med FSB enbart under förra året tre kontrakt om byggnation av patrullbåtar ur projekt 12200 och bevakningsfartyg ur projekt 10410. FSB marina gränsbevaknings fartyg utrustas traditionellt med dieselmotorer från tyska firman MTU, vilket kan bli ett problem för varvet. Enligt ”Flotprom.ru”, har europeiska tillverkare slutat leverera dieselmotorer till Ryssland i samband med införande av europeiska sanktioner.
Trots detta har varven, som bygger för Rysslands flotta, redan hittat ersättare till de tyska dieslarna. En företrädare för ett annat varv i Petersburg ,”Norra varvet”, har berättat, att korvetterna ur projekt 20380 fortsättningsvis skall byggas med inhemska dieslar från tillverkaren OAO ”Kolomeskij zavod”.
OAO ”Sudostroitelnaja firma ”Almaz” grundades år 1933 som ett varv för marina gränsbevakningen. Idag är ”Almaz” ett modernt företag med mångårig tradition att bygga nya typer av militära fartyg. Företaget är specialiserat på byggnation av snabbgående båtar för Säkerhetstjänsten marina gränsbevakning, stora och små fartyg, mångfunktionsbåtar på luftkudde, båtar och jakter för civil användning, levererade till såväl Rysslands Federation, som till utländska beställare.
”Sudostroitelnaja firma ”Almaz” ligger centralt i Sankt Petersburg, ön Petrovskij ostrov, nära Finska viken och har ett område om cirka 165 000 kvadratmeter. Samtidigt med byggnation av fartyg kan man genomföra alla typer av reparation och modernisering av fartyg. Processen att sjösätta och ta upp fartyg sker med hjälp av två flytdockor med en lyftkapacitet på 3000 ton och 2500 ton. Företaget har 1000 man anställda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar