Räddningsfarkosten ”Bester”.
Beroende
på önskemål från beställaren kan apparaten exporteras såväl självständigt, som
tillsammans med ryska räddningsfartyget ur projekt 21301, säger till FlotProm
”De förenade varvsföretagen, OSK”, (ry. Objedinnjonnaja sudostroitelnaja
korporatsija).
Enligt pressekreteraren vid OSK Roman Tjernigovtsev, är den
djupdykande räddningsfarkosten (ry. SGA, Spasatelnyj Glubokovodnyj Apparat) ur
projekt 18270 ”Bester” avsedd för export utan förändringar i konstruktion
jämfört med de som används av ryska flottan.
”Emellertid, vid leverans till utländsk beställare, kan som
regel, man få olika förändringar, som rör konstruktion eller utrustning.
Beroende på kraven hos en utländsk beställare kan SGA levereras i olika
modifikationer (enligt projekt 18270, 18271, 1827K, 1827S och 1827I)”, -
anmärkte han.
Tjernigovtsev tillade också, att man inte behöver
modernisera apparaten för att anpassas till utländska ubåtar, då SGA är byggd
enligt internationella krav, motsvarar NATO-standard, och kan fullt ut användas
för räddning av ubåtsbesättningar såväl utländska som ryska.
Räddningsfarkosten ”Bester-1” finns ombord det ryska
räddningsfartyget ”Igor Belousov””, och är en utveckling av Centrala
KonstruktörsByrån (ry. TsKB) ”Lazurit”, SGA byggs vid ”Amiralitetsvarven” i
Sankt Petersburg. ”Bester” kan dyka ned till ett djup av 700 meter. Apparaten
kan evakuera besättningar ur en havererad ubåt med en lagsida om 45 grader.
21301 är exportindex för projekt av räddningsfartyget, där
”Igor Belousov” är det första som byggts för Rysslands sjöstridskrafter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar