Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

fredag 5 augusti 2016

5/8 Överbyggnad till korvett 20380 tillverkad vid ”Sredne-Nevskij zavod”


Korvett ”Bojkij” ur projekt 20380.

I Sankt Petersburg har varvet ”Sredne-Nevskij sudostritelnyj zavod” (SNSZ) sjösatt en
”månglagrig” fiberglas-överbyggnad för en korvett ur projekt 20380, som byggs vid
”Norra varvet”. Överbyggnaden skall inom den närmaste tiden bogseras till beställaren
för vidare installation på fartyget.

TsAMTO skriver på fredagen den 5 augusti, att SNSZ tidigare levererat fem överbyggnader för korvetter ur projekt 20380 och en för korvett ur projekt 20385 vid ”Norra varvet / Severnaja verf” och Amurskij sudostroitelnyj zavod.

Valet att använda sig av kompositmaterial för byggnation av fiberglasöverbyggnader är
framför allt höga krav på vikt, styrka och brandsäkerhet.

Stålöverbyggnader är tunga, och om de är stora, så påverkar det fartygets stabilitet. Tidigare
användes aluminium. Dess huvudsakliga nackdel är att det är eldfängt och avger farliga
substanser vid brand. Kompositmaterialet brinner inte – det bara pyr och avger inte gaser.

Dessutom är kompositer lättare, vilket är idealiskt för fartyg, då det medger mer utrustning
och vapen.

Nu har man vid varvet organiserat två nya tillverkningslinjer för tillverkning av mellanskikt i
paneler, som skall användas i överbyggnader på korvbetter ur projekt 20380/20385.

Kapaciteten behövs för det ökande antalet beställningar.

Nu byggs vid ”Norra varvet” två korvetter ur projekt 20380 – ”Retivyj” och Strogij”. Skroven
för dessa skall vara klara innan årsslutet 2016, och leverans till Flottan är planaeras till år 2018.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar