Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

onsdag 28 januari 2015

28/1 Motorn på ”Admiral Gorsjkov” brann pga styrsystemet


Anledningen till felet med motorn på den nyaste fregatten ”Admiral Gorsjkov”, byggd vid ”Norra varvet” i Sankt Petersburg för Rysslands sjöstridskrafter, visade sig vara ett fel med styrsystemet.


Till Centrala marinportalen meddelas från NPO ”Saturn”, som sysslar med identifiering och efterföljande reparation av fartygets motor, att huvudorsaken till problemet var att styrsystemet inte fungerade rätt, varför motorn flödades med bränsle, varefter den började brinna.
Att motorn på fregatten ur projekt 22350 behövde reparation blev klart 29 december 2014. ”Norra varvet” utlyste 17 december en anbudsrunda för en kostnad av 24 miljoner för att plocka isär och analysera fartygets gasturbinmotor.
Enligt NPO ”Saturn” kommer bedömningarna att dra ut till mars 2015, då konstruktionen av motorn är obekant för arbetarna vid företaget. Det är svårt att säga när motorn skall vara helt återställd.
Samma version bekräftas av annan källa inom varvsindustrin, som har information om det inträffade. ”Bränsleventilen stängde inte i tid. Det flödade och skovlarna i turbinen började brinna. Turbinen demonterades och skickades till Rybinsk (där NPO ”Saturn” ligger – red anm.) för reparation”, - berättade han, efter att ha tillagt, att detta skedde i september 2014.
Utvecklare av motorns styrsystem är OAO ”Kontsern ”NPO ”Avrora”. Där säger man, att beställaren inte vänt sig till dem med några klagomål och att orsaken till felet kan man endast uttala sig om efter en expertundersökning.
Presstjänsten vid ”Norra varvet” vidhåller, att det inte finns några som helst problem med fartyget eller dess utrustning. ”Vår position är enkel. ”Gorsjkov” har gått igenom första etappen av provturerna. Det är allt”, - sade presstjänsten, efter att ha tillagt, att under provturerna visade fartyget specifika data i överensstämmelse med tekniska uppgifter.
Den brända gasturbinmotorn M90FP är utvecklad och byggd av NPO ”Saturn” i samarbete med det ukrainska företaget ”Zorja-Maskprojekt”. Presstjänsten vid det ukrainska företaget säger till ”Marinportalen”, att de inte hört något om problem med motorn på den ryska fregatten och ingen vänt sig till dem för konsultationer eller reparation.
Efter att ”Marinportalen” fått reda på, att den skadade motorn på fregatten bytts mot en liknande från systerfregatten ”Admiral flota Kasatonov”, som också byggs vid ”Norra varvet”. Detta gjordes för att inte fördröja provturerna med ”Gorsjkov”.

Data
Första fregatten ur projekt 22350 är ”Admiral Gorsjkov” kölsträckt år 2006 vid ”Severnaja verf”, 8 november 2014 påbörjade hon varvsprovturer. Från början var det tänkt att de skulle börja 2013, men de framflyttades på grund av leveransproblem av 130-mm artillerianläggningen A-192 från KB ”Arsenal”. Efter framgångsrika provturer och statliga tester skall ”Admiral Gorsjkov” tillföras Rysslands Norra flotta. Mångfunktionsfregatter ur projekt 22350, utvecklade av ”Norra projekt-konstruktörsbyrån” – stora stridsfartyg för oceanfart, tänkta att lösa ett brett spektrum av uppgifter.

Deplacement – 4500 ton 
Längd – 135 meter 
Bredd – 15 meter
Djupgående – 4,5 meter
Fartyget kan komma upp i hastigheter till 30 knop.

Beväpnat med universella robotsystemet ”Kalibr-NK” med 32 robotar ”Oniks” eller ”Kalibr” med Förmåga att slå ut sjö- och kustmål, 
Luftvärnsrobotsystem ”Poliment-Redut”, 
UV-system ”Paket”, 
En 130-mm art-anläggning A-192, 
Två robot-artillerisystem självförsvar ”Palasj”. 

Flygutrustningen består av helikopter Ka-27PL.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar