Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

fredag 13 februari 2015

13/2 Första flygning med PAK DA planerad till år 2019


Första flygningen med Rysslands framtida fjärrflyg (PAK DA, ry Perspektivnyj Aviatsionnyj Kompleks Dalnej Aviatsii) är planerad till år 2019, arbetet med detta för plan, meddelade Rysslands flygvapenchef generalöverste Viktor Bondarev vid en presskonferens på fredagen ( 13 feb).

”PAK DA går efter schema, inga förseningar. Vi räknar med att genomföra flygningen under år 2019, och därefter tester, samt slutligen serietillverkning”, - sade Bondarev.
Han påminde, att det är företaget Tupolev som skapar det nya flygplanet tillsammans med KAPO imeni Gorbunova (Flygfabriken i Kazan).

13/2 5 Tu-160 och 9 Tu-22M3 åter efter modernisering under år 2015

Bilden visar en Tu-160 (NATO – Black Jack)

Fem strategiska bombflygplan Tu-160 och nio Tu-22M3 (NATO – Backfire) kommer under året efter modernisering att återföras till Rysslands flygvapen, sade flygvapenchefen generalöverste Viktor Bondarev vid en presskonferens på fredagen.

”Idag vill jag med tillfredställelse säga, att Kazans flygfabrik (KAPO) nått sin designkapacitet och alla planerade flygplan, som är skall repareras i år, kommer ut utan försening. Två Tu-22M3 kommer tidigare än beräknat, och vi får dem i september i stället för i oktober. Totalt i år får vi fem T-160 och nio Tu-22M3, som är kraftigt moderniserade, sade Bondarev.

Han betonade, att KAPO utrustar fjärrflygets kärror med nästan uteslutande ryska komponenter.
”I huvudsak samarbetar vi med ryska företag, och vi är övertygade om, att snart kommer all utrustning att vara rysk. Just nu har vi inga problem med importsubstitut för att modernisera det strategiska bombflyget.

13/2 ÖM:s minsvepare får namn efter heroisk företrädare

Bilden visar kustminsvepare BT-212

Östersjömarinens kustminsvepare ”BT-212” får i år namnet ”Gafel”.
Det är tänkt, att ”BT-212” skall få ett hedervärt namn – ”Gafel” [ry Гафель] och ärva gardestiteln, som förärades under 2:a världskriget dess heroiska företrädare”, - skriver ÖM:s tidning ”Strazj Baltiki”.

Gardesminsveparen ”T-205 Gafel” deltog under ”Stora Fosterländska kriget” vid evakueringen av garnisonen på halvön Hangö [ry. Ханко,  tidigare benämnd  Гангут]. Under en av resorna räddade minsveparen besättningen på jagaren ”Smetlivyj”, som gått på en mina.
Minsveparen ”BT-212” tillfördes ÖM år 1991. Fartyget är byggd enligt projekt 12650E, har ett fullt deplacement om 460 ton, besättning om 45 man (5 officerare).

torsdag 12 februari 2015

12/2 Korvett ”Stojkij” har problem med dieselgeneratorer

Bilden visar korvetten ”Stojkij”

På östersjömarinens (ÖM) korvett ”Stojkij” strejkade tre av fyra dieselgeneratorer. En källa vid ÖM säger till Centrala Marina Portalen, att problemen med dieselgeneratorerna påbörjades efter leveransen till Flottan, men att de lösts på plats med hjälp av egen personal och varvsfolk.

”Det kom folk från varvet ”Severnaja verf” och reparerade, och vi hjälpte dem”, - sade en sjöman från korvetten. Större problem dök upp under senare hälften av hösten.

”Stojkij” påbörjade en resa från Petersburg mot Baltijsk med endast två fungerande dieselgeneratorer. Den tredje strejkade redan till sjöss. ” 13 november lämnade vi Piter och gick mot Baltijsk. Vi hade då två fungerande dieselgeneratorer, efter ett dygn brann ytterligare en och vi gick med en till Baltijsk fram till den 19 november”, - meddelade besättningsmannen.
Att tre dieselgeneratorer är ur funktion bekräftar även två källor inom Rysslands Flotta. En av dessa tillägger, att efter haverierna i november har inte fartyget gått ut till sjöss. Om de befintliga problemen på fartyget berättar även en källa vid Norra varvet/Severnaja verf. Presstjänsten vid ÖM känner inte till problemen. 

Sjömilitäre experten Valerij Valkov säger, att fabriksgaranti på tekniska prylar till försvaret ges som regel under fem år. Om orsaken till problemen kan hänföras till operatörsfel, då kan leverantören frånskriva sig garantin.
Enligt öppna källor är tillverkaren av dieselgeneratorerna till korvetter ur projekt 20380 OAO ”Kolomenskij zavod”. Några kommentarer därifrån har inte gått att fås.

onsdag 11 februari 2015

11/2 Sergej Sjojgu rest till Venezuela, Nicaragua och Kuba

Bilden visar Rysslands försvarsminister armégeneralen Sergej Sjojgu
Onsdag, 11 februari, kommer Sergej Sjojgu till Bolivarrepubliken Venezuela, meddelar ryska försvarets presstjänst. Under besöket kommer han att föra samtal med Venezuelas försvarsminister Vladimir Padrino Lopez. Enligt planerna skall Sjojgu även besöka Venezuelas president Nicolás Maduro.
Under mötet kommer parterna att diskutera frågor rörande militärt och militärtekniskt samarbete mellan de två länderna, samt även utbyta meningar om viktiga globala och regionala säkerhetsproblem. 

11/2 Su-24 (FENCER) stoppas efter olyckan i Volgograd


Flygningar med Su-24 stoppas tillfälligt till dess orsaken olyckan klarlagt med ett flygplan av denna typen kraschade utanför Volgograd, meddelar Försvaret presstjänst.
På morgonen den 11 februari försvann från radarn en Su-24 sju kilometer från flygplatsen cirka 1100 Moskvatid. Ödet för besättningen är ännu oklart. En källa säger till TASS, att troligen sköt flygarna ut sig med katapult.
”Generalstabschefen beslöt att stoppas alla flygningar med Su-24 till dess orsaken till haveriet har klarlagts”, - sade presstjänsten.
Tidigare har man inom försvarsministeriet skapat en specialkommission för undersökning av olyckan, till olycksplatsen har en sök- o räddningsgrupp skickats. Vid myndigheten anmärker man, att Su-24;an flögs av en erfaren pilot med mer än tusen timmar vardera. Flygningen genomfördes utan vapen.

tisdag 10 februari 2015

10/2 Militära övningar påbörjats vid flygbas Tjaklovskij i Moskva län

Bilden visar verksamhet från övningsfält ”Angarskij poligon”.

Vid ryska flygvapnets flygbas Tjkalovskij utanför Moskva har ledningsstabsövningar påbörjats. Under dessa förekommer flygningar till fjärran flygplatser. Detta meddelar Interfax med hänvisning till Igor Klimov vid Flygvapnets presstjänst.
”I flygbasens övningar deltar besättningar i flygplan Tu-154, Tu-134, Il-62, Il-18, An-12, An-72, Il-76 och helikoptrar Mi-8, och även flygplatser i Engels, Tambov, Irkutsk, Perm, Klin, Ivanovo och Orenburg” – tillkännagav Klimov. Ingenjörstjänsterna vid flygbaserna skall öva minering av start- och landningsbanor, fixa till olika skadade objekt på flygplatsen och störningar på sambandsmedel. Övningarna pågår till slutet av innevarande vecka.
Vid flygplatsen i Tjkalovskij är självständiga flygfördelningen [ry. divizia] för speciella ändamål baserad. Den har till uppgift att transportera de högsta potentaterna vid Rysslands Försvarsministerium. 
Tisdagen, 10 februari, i Volgograd oblast/län, Stavropol region, Tjetjenien, Dagestan, Adygejen, Karatjaevo-Tjerkeskija och Nordossetien påbörjades militära spanings- och specialövningar av Försvarsministeriet.
I de stora fältövningarna kommer cirka 2000 man att deltaga och mer än 200 enheter vapen, militär och specialmateriel.
På Krim har också övningar påbörjats. I dessa deltar förband ur svartahavsmarinens kustförsvar. I övningarna vid ”angarskij poligon” deltar mer än 600 man och ett tiotal enheter [Krimlänken nedan  säger 50 militära fordon] materiel. Under år 2014 genomförde Rysslands försvarsministerium mer än 3000 militära övningar. 

10/2 ”Jaroslav Mudryj” sätter kurs västerut mot Atlanten

Bilden visar fregatten (ry SKR) ”Jaroslav Mudryj” [sv. Jaroslav den Vise]

Tisdagen den 10 februari gick fregatten ”Jaroslav Mudryj” och östersjöflottans tanker ”Kola” in i den spanska enklaven Ceuta på den nordafrikanska i Medelhavet. Anledningen till inlöpet är att fylla på fartygsförråden till bestämd norm och en kortare vila för besättningen.

Under uppehållet genomför de ryska sjömännen nödvändiga reglementsenliga arbeten och okulärbesiktning av fartygen, meddelar ryska försvarsministeriets presstjänst.

”Jaroslav Mudryj” och tanker ”Kola” kvarstannar i hamnen till den 12 februari, varefter de på nytt sätter kurs mot Atlanten.
”Jaroslav Mudryj” lämnade sin hemmahamn Baltijsk de 9 augusti 2014. Sedan dess har hon tillryggalagt mer än 22 000 nautiska mil, besökt Ceuta, Valetta, Karachi, Djakarta, Penang, Colombo och Salala i Oman.
I slutet av januari genomförde östersjöflottans fartyg övning med stora ubåtsjaktfartyget från Norra flottan ”Severomorsk” och stödfartyg ur Rysslands ständiga fartygsgrupp i Medelhavet. Då övades bl.a. artilleriskjutning mot fingerade ytvatten- och luftmål.
En av huvuduppgifterna för fartyget är att visa Andreasflaggen, säkerställa ryska sjöfart och av andra typer av Ryska Federationens sjöekonomisk verksamhet.


måndag 9 februari 2015

9/2 Mil. flygplatserna Severomorsk-1 och Tjkalovsk blir klara i år


De militära flygplatserna Severomorsk-1 tillhörande Norra flottan och östersjömarinens Tjkalovsk kommer att bli operativa under detta år. Detta meddelade vid en presskonferens chefen för Rysslands marinflyg generalmajor Igor Kozjin.
”Vi planerar avsluta arbetet i år och flygplatserna Severomorsk-1 och Tjkalovsk skall vara operativa. Fullt ut börjar övningsfältet ”NITKA” i Jejsk fungera”, - sade han.
Enligt Kozjin, under 2014 genomfördes utbildningsplanen inom marinflyget i full omfattning. ”Totala flygtiden uppgick till mer än 25 000 timmar. Dessutom, lyckades 300 besättningar bli utbildade. Av dessa var mer än 250 fullt utbildade för att lösa uppgifter under nattetid”, - anmärkte generalen.
Dessutom, påminde Kozjin, att man under förra året började använda möjligheterna vid 859-j Cenyret för stridstillämpning och fortbildning i Jejsk, där det utbildades mer än 30 flygare.
Tidigare befälhavaren för östersjöflottan Viktor Tjirkov har meddelat, att flygbasen Tjkalovsk utanför Kaliningrad kommer efter rekonstruktionen att kunna ta emot flygplan av alla klasser. Han sade, att man där planerar att förlänga start- och landningsbanan från 3 km till 3,5 km.
Flygplatsen bedöms av experter, som den bästa i Kaliningrads oblast.

9/2 Italienska Eurofighter blir kvar längre i Litauen

Bilden visar ”Eurofighter Typhoon”
Detta sade Litauens försvarsminister Juozas Olekas, som diskuterat denna fråga vid ett NATO-möte med kollegor i Brüssel.
Vanligtvis genomför NATO-bröder i Litauen luftpolismissioner om 4 månader. Enligt Olekas, kvarstannar italienarna i 8 månader.
”Italiens minister betonade, att de efter 4 månader kvarstannar för att förstärka missionen”, - sade Olekas till BNS.
De italienska militärerna kom till Litauen i fyra jaktflygplan Eurofighter Typhoon i slutet av december 2014. Strax därefter anslöt polska flygare i fyra MiG-29.
Alliansländer har skickat militärer och jaktflygplan till de baltiska länderna sedan mars månad 2004.
Innan Ryssland annekterade Krim deltog 4 jaktflygplan, som baserades i Sjauljaj. Förra året fördubblades antalet flygplan, dessutom, så förlades NATO-kärror i Polen och Estland.
Förra året var även amerikanska militärer ständigt närvarande i Litauen.