Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

fredag 27 december 2013

27/12 Svartahavsmarinen i Sevastopol förstärks med tre ubåtar under 2014.



Diesel-elektriska ubåtarna ur projekt 636.3 "Novorossijsk", "Rostov-na-Donu" och "Staryj Oskol", som byggs vid "Amiralitetsvarven i Sankt Petersburg, kommer att tillföras svartahavsflottan under 2014. detta meddelades den 27 december av en källa vid ryska varvsgrenen.

Den 28  december så sjösattes "Novorossijsk" i Neva. hon kommer att få Novorossijsk som hemmabas och är redan idag erkänd som den av de bästa i sin klass.

Rostov-na-Donu


 Först till flottan är som sagt "Novorossijsk" som kölsträcktes i augusti 2010. Därefter kommer "Rostov-na-Donu", och "Staryj Oskol" att överlämnas i slutet av november 2014.

Ubåtar ur projekt 636.3 klassas som tredje generationens ubåtar av klasse "Warsjavjanka" (då de från början var ämnade för flottor inom Warzawa-paktsländer) (NATO-klass - Kilo), utvecklade för bekämpning av ubåtar och ytfartyg, kust- och sjökommunikationer, spaning och patrullverksamhet mot fientliga kommunikationer.

ngd: 73 meter
Bredd: 10 meter
Max dykdjup: 350 meter
Hastighet i u-läge: 20 knop
Självständigt uppträdande: 45 dygn.  

onsdag 25 december 2013

25/12 Korvett ”Stojkij” för första gången till sjöss 25 december.


Den nyaste korvetten ur projekt 20380 ”Stojkij”, byggd vid ”Norra varvet” (ry. Severnaja verf) för Rysslands östersjömarin, löpte för första gången, 25 december, ut till sjöss i Finska viken, där hon skall genomgå första etappen av varvsprovturer vid olika övningsområden inom Leningrads marinbas.

Under varvsprovturerna kommer fartygets besättning tillsammans med varvspersonal kontrollera funktionaliteten för korvettens system och mekanismer till sjöss. I första hand rör det sig om huvudmaskin, styrsystem, hjälpmekanismer, system för samband, navigering och ankarutrustning. Det blir även fartprover och vibrationstester av fartyget.

Förutom fartygets fasta besättning deltar även specialister från underleverantörer. Efter avslutade varvsprovturer blir det återgång till varvet för att åtgärda defekter.


Enligt planerna skall fartyget överföras till östersjömarinen under första halvåret 2014.


Detta fartyg kommer tillsammans med korvetterna Steregusjtjij och Soobrazitelnyj ligga till grund för den ryska marinen i Östersjön. Stojkij har realiserat en rad tekniska innovationer för vapen, kommunikationer och automatiska system. Korvetten är byggd enligt smygtekniska principer så att den är osynlig för radar.

Det är ett ytterst manöverdugligt, starkt mindre fartyg, som kan tillintetgöra mål över och under vatten, berättade Östersjöflottans stabschef konteramiral Sergej Farkov:

- Korvetten har en 100 mm-kanon, två 30 mm-kanoner, raketvapen av den nyaste generationen. Fartyget är ganska autonomt och kan uppfylla olika slags uppgifter på närmare avstånd.
Varvet ska bygga och senast 2020 överlämna till Östersjöflottan sex korvetter och sex fregatter. Flottans behov av sådana fartyg är ganska stort, påpekade militäranalytiker Vladimir Sjtjerbakov:

- Sådana fartyg uppfyller en hel del uppgifter, de är ännu viktigare än hangarfartyg, därför att de säkerställer strategiska ubåtars militära verksamhet samt skyddar landets ekonomiska zoner och löser andra problem inklusive kampen mot sjöröveriet.

Säkerhetsuppgiften är en prioriterad uppgift. I till exempel Fjärran Östern är tjuvjakten ett aktuellt problem, eftersom tjuvfiskare från olika länder ständigt gör anspråk på regionens värdefulla resurser. Jagare är olönsamma för sådana ändamål, och det krävs därför mindre militärfartyg med nyaste vapen och modernaste typer av utrustning för att kontrollera kustområdena.