Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

lördag 30 april 2016

30/4 Vid Forum ”Armija-2016” visar östersjöflottans fartyg sin kapacitet

”Raptor” ( i Sverige kallad Stridsbåt-90)

Ledningen för Rysslands flotta har förberett demonstration av östersjöflottans kapacitet vid det internationella militärtekniska forumet ”Armija-2016” i farvattnen utanför Kronsjtadt.
En landstigningsbåt ”Serna” skall transportera ett självgående luftvärnsfordon ”Sjilka” under skyddseld från patrullbåtar ”Raptor”. Vid ”Petrovskij-parkens” kaj skall landsättas en strandsäkringsgrupp ur spetsnaz för bekämpning av undervattens-sabotagestyrkor. Då skall ett litet ubåtsjaktfartyg genomföra artilleristrid med ett fingerat fientligt fartyg – sägs i meddelandet.
Det sägs, att åskådarna skall få se fritagning av fartyget, som påstås vara kapat av pirater, och även räddning av nödställt fartyg och minröjning. Kulmen, enligt ryska försvaret, blir en show där hamnbogserare dansar och sprutar vatten likt fontäner.
Som tidigare meddelats, kommer ryska flottan att genomföra en exposé över moderna vapen och miltär- och specialmateriel i Kronsjtadt.

fredag 29 april 2016

29/4 Motorer börjar monteras på korvett ”Gremjasjtjij”

Ombordtagning av huvudmaskin till korvetten Gremjasjtjij.

Vid ”Norra varvet/Severnaja verf” i Sankt Petersburg har man påbörjat installation av motorer på korvetten ur projekt 21385 ”Gremjasjtjij”, som byggs för Rysslands flotta. Monteringen skall vara klar i slutet av maj.
RIA Novosti skriver, att motorerna har tillverkats av Kolomenskij zavod i enlighet med importsubstitutionen. Officiella företrädare vid ”Norra varvet” försäkrar, att dessa motorer inte på något sätt skall förändra korvettens egenskaper.


För varvet i Kolomna är detta en serietillverkad motor, men man har gjort vissa förändringar. Vid Severnaja verf betonar man, att en av förbättringarna är förbättrad tillförlitlighet på dieselmotorn.
Motorn kom till och med tidigare än planerat. Därför är varvsarbetarna övertygade, att de hinner avsluta i tid arbetena med överbyggnad, maskinutrustning och hytter.
”Grenjasjtjij” kölsträcktes vid ”Norra varvet” år 2012. Sjösättning är planerad till år 2017.
Totalt vid Norra varvet byggs fyra korvetter: två (”Gremjasjtjij” och ”Provornyj”) – efter projekt 20385 och två (”Retivyj” och ”Strogij”) – enligt det förbättrade projektet 20380.
På ”Provornyj” avslutas jobben med skrovet. Under år 2016 räknar man även med att vara färdig med skroven till två korvetter ur projekt 20380, dessa skall en planerna levereras till Rysslands flotta under år 2018.
I beväpningen på korvetter ur projekt 20385 ingår robotsystem ”Kalibr-NK”, luftvärnsrobotsystem ”Redut”, 100-mm artillerikanon A-190-01, två 30-mm luftvärnssystem AK-630M, samt ubåtsjaktsystemet ”Paket”.

torsdag 28 april 2016

28/4 Första uppskjutningen från kosmodrom ”Vostotjnyj” (video)

Förberedelser inför uppskjutningen från kosmodrom Vostotjnyj.

Torsdagen, 28 april, kl 05.01 moskvatid genomfördes den första uppskjutningen från den nya kosmodromen ”Vostotjnyj”. Efter nio minuters flygning skiljdes blocket ”Volga” med tre satelliter/sputnikar ”Lomonosov”, ”Aist-2D” och ”SamSat-218” framgångsrikt från tredje steget av bärraketen ”Sojuz-2.1a”. Dagen innan, den 27 april, blev man tvungen att skjuta fram starten på grund av tekniska orsaker.
Tre satelliter sköts upp från ”Vostotjnyj” och ligger nu på en omloppsbana cirka 500 kilometers höjd, meddelade man från ”Roskosmos” till TASS. Inom den närmaste tiden skall marktjänsterna ta över ledningen av apparaterna.


Den första uppskjutningen var planerad till morgonen den 27 april, men 1,5 minut innan starten strejkade automatiken.
Nästa start från kosmodromen är planerad till 2017. Då är det tänkt att man skall skicka upp två sputnikar ur serien ”Kanopus”. ”Roskosmos” utesluter inte, att man från ”Vostotjnyj” år 2017 kan komma genomföra en kommersiell uppskjutning.
President Putin gratulerade ”Roskosmos” och byggnadsarbetarna till första uppskjutningen. Statschefen betonade, att den stora framgången är att ”Vostotjnyj” är färdig och fungerar. Samtidigt sa han, att nu förbereder vi oss för uppskjutning av tunga robotar/raketer.
Byggnationen av kosmodromen påbörjades år 2011 och har åtföljts av många skandaler. I april 2015 vid ett möte vice premiärminister Dmitrij Rogozin taldes om, att man låg efter i tidtabellen med cirka 60-120 dagar, att det saknades 7676 arbetare vid kritiska platser, och att löneskulden kommit upp i 119 miljoner rubler. Direktören för ”Spetsstroj” Aleksandr Volosov sade då, att man började bygga kosmodromen utan projektdokument och med uppskattningar långt från verkligheten.
För närvarande pågår undersökning vid domstol i Chabarovsk om stölder under byggnationen av kosmodromen ”Vostotjnyj”. Skadorna för staten uppskattas till 5 miljarder rubel.

Video på youtube från första uppskjutningen.

28/4 Kollision ru ubåt ”Krasnodar” och pl ubåt ”Ozjel” ?

SSK-projekt 636,3 "Krasnodar"

Sammanfattning: Ryska TV-kanalen ”REN TV” gick med att ryska ubåten ”Krasnodar” skall ha kolliderat med polska ubåten ”Ozjel” i Östersjön vid kusten längs halvön Pillau (är tyska namnet på ryska Baltijsk). Nyhetsbyrån Interfax gick med det med hänvisning till ”REN TV”.


Enligt TV-kanalen skulle incidenten har skett för några dagar sedan. Ryska ubåten skulle fått avsevärda skador, gått upp till ytan och sedan in till marinbas Baltijsk. Samtidigt skulle polska ubåten ”Ozjel” gått upp till ytan och blivit bogserad från kollisionsplatsen.
Samtidigt skriver polsk massmedia, att ryska ubåten gått till ”Amiralitetsvarven” i Petersburg för reparation. Varvet avfärdade dock denna uppgift.


Mittåt med kollision mellan ubåt – ubåt
Nyheten om kollision mellan rysk och polsk ubåt var förhastad och snart borttagen från REN TV:s sajt. Journalisterna vid TV-kanalen hänvisade till ”obekanta källor” och publicering i polsk massmedia.


Det ena gav det andra och en massa felaktigheter som att diesel-elektriska ”Krasnodar” skulle vara en atomdriven ubåt etc. Uppgifter försvann snart från sajterna.
Några uppgifter i polsk massmedia har inte förekommit. Den första uppgiften om incidenten utan hänvisning till källa förekom på Twitter av krigsmarinbloggaren 7FBTK. Det var 27 april kl 14:24, samma tid som samma nyhet dök upp på REN-TV fast ett dygn senare.
En högt uppsatt person inom Rysslands Flotta har tillkännagivit, att ”Krasnodar” inte krockat med en polsk ubåt.
”Krasnodar” är den fjärde ubåten ur serien av projekt 636.3 ”Warsjavjanka”. 
Kölsträckt 20 feb 2014. Sjösatt 25 april 2015, och 5 november samma år mottagen av Flottan för tjänstgöring vid Rysslands svartahavsmarin. 

Beväpningen består av:
- 6 förliga torpedapparater kaliber 533 mm med automatisk laddning, 
- 18 torpeder, 
- 24 minor, 
- 4 robotar ”Kalibr”. 
Dessutom utrustad med bärbara luftvärnsrobotsystemet ”Strela-3” eller ”Igla” med 8 robotar.


27/4 Stanekzaj: RF, Indien, Kina och Iran – nyckeln till seger över terrorism


Moskva, 28 april – RIA Novosti. Samarbete mellan Ryssland (RF), Indien, Kina och Iran är den viktigaste faktorn i kriget mot terrorism i Centralasien, tillkännagav Afghanistans tillförordnade försvarsminister Mohammed Stanekzaj, vilken citeras av nyhetsbyrån Sputnik.
Afghanistans försvarsministern diskuterade med Sjojgu och problemen med terrorism
”Den viktigaste frågan – det är brett samarbete, så som förre presidenten (Hamid Karzaj) talade om Rysslands roll och andra centralasisatiska länder i regionen, sådan som Indien, Kina och Iran. Deras konsensus och politiska vilja för att nå resultat är det allra viktigaste elementet, som kan hjälpa oss att segra mot terrorismen och dess finansiering”, - sade i en intervju med nyhetsbyrån Stanekzaj, som deltar i Moskvas femte internationella säkerhets-konferens.
Företrädaren för Afghanistans försvarsmyndighet meddelade också, att han diskuterat med Rysslands försvarsminister Sergej Sjojgu om problem med terrorism i regionen.

onsdag 27 april 2016

27/4 Tredje fregatten för Vietnam sjösatt i Tatarstan

Fregatten ”Gepard 3.9”

På onsdagen den 27 april, vid ”Gorkij-varvet” i Zelenodolsk, sjösattes den tredje fregatten ”Gepard-3.9”, avsedd för Vietnams sjöstridskrafter.
Interfax skriver, att generaldirektören för varvet Renat Mistachaov vid sjösättningen uttryckt, att trots svårigheter med turbinerna, som tillverkas i Ukraina, sjösattes fartyget i tid, helt enligt schema.


Kontrakt om byggnation av ett första par fregatter ”Gepard 3.9” för Vietnam slöts år 2006. Varvet klarade uppgiften, och år 2011 levererades bägge fartygen.  Överenskommelse om ett andra par ”Geparder” med ubåtsjaktutrustning skrevs under år 2012. Leverans till beställaren är planerad till år 2017 och 2018.
Samtidigt i mars 2015 meddelade en företrädare för varvet, att det uppstått problem, då turbinerna till ”Geparderna” tillverkas i Ukraina. Problemet löstes genom att de transiterades via Vietnam till Tatarstan. Detfick till följd, att maskinaggregaten till den tredje fregatten försenades med 15 månader, och för den fjärde med tio månader.
Fregatt ”Gepard-3.9” är avsedd för bekämpning av fientlig verksamhet i luften samt på och under vattenytan; lägga ut minspärrar, och även störa aktivt och passivt. Fartyg ur detta projekt kan eskortera och skydda konvojer, gränspatrullera, bekämpa smuggling och pirater. Dessutom kan ”Gepard-3.9” hjälpa nödställda fartyg, söka och rädda folk till sjöss.
Ryska varv avslutar även kontrakt från år 2009, där ”Amiralitetsvarven” redan levererat till Vietnams sjöstridskrafter fem ubåtar ur klassen ”Warsjavjanka” . Den sista, sjätte, ubåten skall levereras innan innevarande 2016 års slut.

27/4 Marininfanteribataljonen på Krim förstärks med 40 BTR-82A

BTR-82A
Svartahavsmarinens självständiga marininfanteribataljon, förlagd i republiken Krim, har förstärkts med 40 moderna pansarinfanterivagnar BTR-82A, meddelade på onsdagen, 27 april, presstjänsten vid Rysslands Södra milo.
BTR-82A är en mycket moderniserad bepansrad infanteritransportvagn av BTR-80 och BTR-80A och överglänser föregångarna på praktiskt taget alla parametrar. I stället för kulsprute-torn har det nya fordonet fått en stridsmodul med en automatisk kanon 2A72 kaliber 30-mm, hopparad med en 7,62-mm kulspruta PKTM, skriver RIA-Novosti.

Den nya maskinen har fått kraftigare motor och splitterskydd. För förbättrad ledning har den nya BTR-82A fått femte generationens sambandsmedel och det topografiska orienterings-systemet ”Trona-1”.
För besättningens bekvämhet och att soldaterna skall vara mindre trötta, har man på BTR-82A installerat luftkonditionering, vilket även är gynnsamt för den elektroniska utrustningen.
Totalt under år 2016 skall Rysslands Södra milo få mer än 1800 enheter av nya eller moderniserada modeller av vapen och materiel, inkluderande ubåtarna ”Velikij Novgorod” och ”Kolpino”, fregatt ”Admiral Essen”, flygplan Su-25SM och Su-30SM, helikoptrar Mi-8AMTSj, Ka-52 och annat.

27/4 Fregatt ”Admiral Essen” återvänt till Östersjön för leverans till Flottan

Fregatten ”Admiral Essen”.
Den andra fregatten ur projekt 11356 ”Admiral Essen”, byggd vid varvet ”Jantar” i Kaliningrads oblast för Rysslands sjöstridskrafter, har efter avslutade statsprovturer vid Norra flottan anlänt till Östersjön.
Enligt meddelande från TASS har fregatt ”Admiral Essen” redan på onsdagen, 27 april, hunnit att samöva med östersjöflottans flyg. Det är tänkt att fregatten skall återgå till Kaliningrad, till varvet ”Jantar”, där fartyget skall förberedas för överlämning till beställaren, vilket skall ske i slutet av maj.


Statsprovturerna med fregatten, avsedd för svartahavsflottan, påbörjades 30 januari 2016. Första etappen genomfördes vid östersjöflottans övningsområden. I början av april ombaserades fartyget till Norra flottan, där vapentester framgångsrikt avslutades.
”Admiral Essen” kölsträcktes 8 juli 2011,sjösattes 7 november 2014.
Rysslands försvar beställde en serie om sex fregatter ur projekt 11356 vid varvet ”Jantar”. Den första ”Admiral Grigorovitj” överlämnades till beställaren 11 mars 2016. Den tredje ”Admiral Makarov” sjösattes 2 september 2015. Ytterligare två fartyg har kölsträckts, de skall enligt planeras sjösättas år 2018, men det är ovisst om de skall färdigbyggas. Gasturbinmotorerna för de första tre fartygen levererades till Ryssland av ukrainska företaget ”Zorja-Masjinprojekt” innan konflikten mellan de två staterna uppstod, och vidare leveranser har avbrutits av den ukrainska sidan.
Fregatter ur projekt 11356 är avsedda för stridsverksamhet på oceaner mot ytfartyg och ubåtar, bekämpning av luftmål, såväl enskilt som i fartygsgrupp.
De är utrustades med robotsystem ”Kalibr-NK”, luftvärnsrobotsystem ”Sjtil-1,  robot-artillerisystem ”Palasj”, artillerianläggning A-190 kaliber 100 mm, torped- och antiubåts-vapen. Dessutom har varje fartyg en helikopter.

27/4 Admiral Vladimirskij upptäckt djupförändringar på Världshavet

Forskningsfartyget ”Admiral Vladimirskij”.


Ryska flottans forskningsfartyg ”Admiral Vladimirskij” identifierade under expeditionen till Antarktis mer än 130 djupvärden, vilka skiljer sig från existerande sjökort.
Chefen för östersjöflottans sjätte Atlantiska expedition kommendörkapten Dmitrij Puntus berättar för RIA Novosti om resultaten från ”Admiral Vladimirskijs” seglats. Han påminde om att fartyget löpte ut till sjöss 6 november 2015.


”Under fem månader genomförde vi 59800 linjekilometer mätningar. I Antarktis farvatten – 17500 linjekilometer”, berättade Dmitrij Puntus.
Han anmärkte, att bearbetning av expeditonens data redan påbörjats, och tillade, att redovisning av den genomförda forskningen skall presenteras i mitten av maj 2016.
”Det är en ojämförligt historisk resa i Rysslands moderna historia. Under mer än 30 år har inga ryska militära hydrografer varit i Antarktis. Efter en preliminär bedömning av det gigantiska material som expeditionen gett, kan man säga, att fartyget har löst sin uppgift…Vi planerar, att fartyget åter skall löpa ut på nästa resa i september 2016”, - sade chefen för oceanografi och navigation vid Rysslands försvarsministerium kommendör Sergej Travin.
Sergej Travin menar, att militära hydrografer bör ständigt vara till sjöss, för att korrigera sjökort. Framför allt är detta en säkerhetsfråga för sjöfarten, då sjökort används inte bara av krigsflottan, utan även av alla civila fartyg.
”Admiral Vladimirskij” återvände till Kronsjtadt den 15 april.

tisdag 26 april 2016

26/4 Första flyggruppen från NM anlänt till Krim för utbildning på NITKA


Några flygplan ur 279:e självständiga fartygsburna jaktflygregementet inom Rysslands Norra Marinflyg (NM) landade på tisdagen på Krim, där flygarna skall öva på markbundna ”hangarfartyget ”, anläggningen NITKA” (ry. Nazemnyj Ispytatelno-trenirovotjnyj Kompleks Aviatsionnyj), meddelar “Interfax-AVN” på tisdagen.
”Idag landade på flygplatsen nära staden Saki fyra Su-33 och tre Su-25UTG tillhörande 279:e regementet”, - skriver nyhetsbyrån.
Enligt uppgifterna skulle den första gruppen ur 279 regementet ha anlänt redan på måndagen, ”men på grund av väderleken genomförde gruppen en mellanlandning i Borisoglebsk”.
Tidningen påminde om, att under flygningar på anläggningen under åren 2014 och 2015 genomfördes enklare övningar, inte hela cykeln, utan fastsättning i repet.
”I år under perioden maj-juni kommer hangarfartygsbaserade flygförarna ur Norra marinens flyg att genomföra ett bestämt antal cykler”, - skriver nybetsbyrån.
Som tidigare meddelats, skall Norra flottans hangarfartyg ”Admiral Kuznetsov” under hösten 2016 göra en långresa. Det är tänkt att hon skall löpa ut med två regementen ombord – 279:e och det nyligen uppsatta 100:e. Det senare har de nya jaktflygplanen MiG-29KR och MiG-29KUBR.
Enligt befintlig information, befinner sig nu 100:e regementet i Jejsk (Krasnodar-området), där man byggt en ny NITKA-anläggning. Emellertid, enligt officiella uppgifter, skall den anläggningen vara tekniskt färdig för flygövningar först i slutet av innevarande år.