Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.
onsdag 22 oktober 2014
Framtida ryska jagaren ”framskjuten” till år 2023-2025
Inga miniubåtar i ryska flottans tjänst nu?
tisdag 21 oktober 2014
Ubåt ”Rostov-na-Donu” till Flottan 25 november
20 okt 2014
Den andra diesel-elektriska ubåten [DEPL] ur projekt 636.3 B-237 ”Rostov-na-Donu” överförs till Rysslands svartahavsflotta den 25 november.
”Amiralitetsvarven” räknar med underskrift av beställningsakten 25 november.
En källa vid varvet säger, att i början av december skall första etappen av varvsprovturer påbörjas med den tredje ubåten ur serien ubåt B-262 ”Staryj Oskol”. Tid för leverans till Rysslands sjöstridskrafter [SSK] är framskjuten till mars nästa år.
Inom de närmaste dagarna skall skrovet sättas ihop på ubåt B-263 ”Krasnodar” och kölsträckning av femte och sjätte ubåtarna i serien ur projekt 636 ”Kolpino” och ”Velikij Novgorod”.
Den första ubåten ur serien DEPL ”Novorossijsk” har avslutat statliga provturer och den 22 augusti överfördes hon till Rysslands SSK.
”Rostov-na-Donu” kölsträcktes i november 2011 och sjösattes 26 juni. Fartygschef är kommendörkapten Andrej Adamskij. Inom de närmaste två åren skall det byggas sex ubåtar ur detta projekt för Rysslands Svartahavsflotta.
Huvudkarakteristika för ”Rostov-na-Donu”:
Ythastighet – cirka 17 knop;
hastighet i u-läge – cirka 20 knop; arbetsdjup – mer än 240 m;
maxdjup dykning – cirka 300 m; självständigt uppträdande – 45 dygn; besättning – 52 man.
Deplacement ytläge – cirka 2500 ton; deplacement u-läge – cirka 4000 ton; längd – mer än 70 meter;
bredd – cirka 10 m;
antal torpedapparater – 6.
”Mistral” till sjöss igen med rysk besättning
20 okt. 2014
Helikopterbärande landstignings- och dockningsfartyget (DBKD) ”Vladivostok” av typen ”Mistral” med rysk besättning ombord övar manövrar i Biscayabukten.
”Vladivostok” lämnade Saint-Nazaire den 17 oktober. Nu övar en rysk besättning ombord helikopterbäraren i Biscayabukten tvärs hamnen i Saint-Nazaire, - meddelar en källa vid Rysslands huvudmarinstab.
”Innan oktober månads slut skall våra sjömän själva kunna hantera fartyget. Nu återstår ett beslut från den franska sidan om överlämning av fartyget till Ryssland”, - tillade källan.
Detta är tredje utlöpet för ”Vladivostok” till havs med ryska besättningar. De två första genomfördes i september och början av oktober. Ryska sjömän har varit i Saint-Nazaire sedan 30 juni, där de skall genomgå utbildning och förberedas för övertagande av fartyget.
Emellertid meddelade i Frankrikes president Francoise Hollande i september, att slutgiltigt beslut om leverans beror på utvecklingen i Ukraina och skall tas i slutet av oktober. Enligt kontraktet, skall första ”Mistralen” tidigast 30-31 oktober.
Estland förstärker bevakning vid öar m.a.a. ”svenska incidenten”
20 okt. 2014
Estlands polis och gränsbevakningsdepartement (DPP) har förstärkt kontrollen vid öarna Saaremaa (Dagö) och Hiiumaa (Ösel), vilket ligger inte alltför långt från Sverige, i samband med sökandet efter en obekant ubåt nära Stockholm.
”Vi har haft samtal med kollegor från Sverige, Finland och Lettland, för att få information om verksamheten i ett gemensamt informationsområde. Vi följer händelserna till sjöss och förstärker kontrollen vid öarna Saaremaa och Hiiumaa, för att kunna följa möjliga anomalier i farvattnen och vara beredd att reagera på dessa”, - sade en representant för chefen för DPP Prijt Pjarkna.
I Stockholms skärgård pågår för närvarande en militär operation för att upptäcka ”utländsk undervattensveksamhet”. Enligt uppgifter i svensk press, har militären uppsnappat sändningar, som kan tyda på, att det rör sig om en nödställd rysk ubåt på svenskt territorialvatten.
Rysslands försvar sade igår, att ”inga ovanligheter och inte heller någon nödsituation med ryska stridsfartyg har förekommit”.
Redaren förklarar, varför ryska tankern driver utanför Sverige
Skeppsredaren för det ryska tankfartyget NS (NovoShip) Concord, misstänkt i incidenten med "främmande ubåtsverksamhet" i svenskt territorialvatten, har kommenterat situationen.
OAO ”Novoships” tanker ”NS Concord” är befraktad för olja från hamnen Primorsk. För närvarande driver hon i väntan på lastning på avstånd 14-25 nautiska mil från Konungariket Sveriges territorialgräns, meddelade företaget ”Novoship”, som leder fartyget.
Den 18 oktober kontaktade fartyget Sveriges gränsbevakning, och, efter att ha förklarat varför hon ligger och driver, tackade gränsbevakningen kaptenen för informationen, anmärktes från rederiet.
"Vi är smickrade över uppmärksamheten tankfartyget NS Concord fått i svenska media och från andra länder, dock besviken på journalisterna, inga mysterier här inte - drivande fartyg som väntar på last sker regelbundet i praktiken av kommersiella fleet management, - tillkännagav presidentern i OAO" Novoship "Jurij Tsvetkov. – I olika delar av världen i väntan på lastning eller frakt kan samtidigt finnas dussintals fartyg. Under de närmaste dagarna sätter fartyget kurs mot lastningshamnen för genomföra en resa för befraktaren. Tankfartyget NS Concord är planerad för lastning i Primorsk den 23 oktober ".
I svensk massmedia förekommer också uppgifter, att en rysk undervattensfarkost testar i Stockholms skärgård, och NS Concord kan ha något samband med farkosten.
Det ryska försvarsdepartementet tillkännagav på söndag 19 oktober, att ”inga onormala situationer och särskilt nödsituationer med ryska stridsfartyg har förekommit”
USA och Kanada genomför Open Skies-flygningar över Ryssland
Flygspecialister från USA och Kanada kommer att genomföra inspektionsflygningar över ryskt territorium inom ramarna för Överenskommelsen om ”Öppet luftrum/Open skies”, meddelade vid en presskonferens Sergej Zabello, som är tf chef för Nationella Centret för ”Atomriskminskning”.
”Under perioden 20 – 25 oktober skall amerikaner och kanadicker, inom ramarna för ”Open skies” flyga i en OC-135B”, - sade Zabello.
Ombord flygplanet finns övervakningsutrustning (flygfotoutrustning) som genomgått internationell kontroll, där även ryska specialister deltog. Under de överenskomna flygningarna medföljer även ryska specialister.
Överenskommelsen om ”öppet luftrum” togs av 27 stater-deltagare i OSSE [Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa] år 1992 i Helsingfors. Målet är - att stärka ömsesidig förståelse och tillit. Alla deltagare får en möjlighet att öppet samla in information om militära styrkor och verksamhet som berör dem. Nu finns 34 stater inom "Open Skies”. Ryssland ratificerade avtalet 26 maj 2001.