Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

torsdag 17 december 2015

17/12 Turkiet har kvarhållit 27 ryska fartyg

Hamn i Istanbul

Turkiet har kvarhållit 27 ryska fartyg i landets hamnar, meddelar på onsdagen den 16 december tidningen Habertürk.
Det är ett svar på ”liknande aktioner i Ryssland”, som påstås har kvarhållit åtta fartyg, vilka seglar under turkisk flagg, meddelar lenta.ru. Det är obekant i vilka hamnar de ryska fartygen befinner sig.
Enligt uppgifter i tidningen, tänkte Turkiet från början inte vidtaga några åtgärder, när de såg att turkiska fartyg blockerat i ryska hamnar och väntade, att det skulle sluta inom en snar framtid. Emellertid, anmärker Habertürk, avbröts inte blockaden efter en vecka, varför man från den 15 december beslöt att göra likaledes mot fartyg, som seglar under rysk flagg och befinner sig i turkiska hamnar.

tisdag 15 december 2015

15/12 Stillahavsflottan får två nya transportflygplan

Transportflygplan An-140-100
Marinflyget vid Rysslands stillahavsflotta (SH) förbereder sig i december 2015 för att motta det första transportflygplanet An-140-100
Det andra analoga flygplanet skall förstärka marinflygets park under första halvåret 2016, meddelar försvarsministeriets presstjänst.
Flygplan An-140-100 är avsett för transporter av passagerare och last på avstånd upp till 3700 kilometer. Maximalt antal passagerare uppgår till 52 personer.
Under 2015 har även SH-flottans marinflyg fått 4 flygplan Il-38N, som genomgått reparation och modernisering. Enligt specialister, har flygplanets sökförmåga efter moderniseringen ökat fyra gånger jämfört med basmodellen.
Flygplan Il-38N och ombordbaserad utrustning medger förlängd patrullering i områden, målsökningar och sända informationen om dem till andra flygplan eller fartyg. Il-38N kan självständigt anfalla fienden och kan bära upp till 9 ton vapen, från torpeder till flygbomber.

15/12 ”Vympel” kölsträcker rekordstort fartyg

Bilden visar en hydrografisk båt ur projekt 19910
Den 24 december 2015 vid nybyggnadsvarvet AO ”Sudostroitelnyj zavod ”Vympel” blir det kölsträckning av en liten hydrografisk båt ur projekt 19910 för ryska Flottans navigations- och oceanografiska avdelning.
Ett sådant stort fartyg har varvet ”Vympel” aldrig tidigare byggt, meddelar varvets presstjänst.
Båten är avsedd för hydrografiska och lotsmästersarbeten i kustnära områden. OAO KB ”Vympel” har projekterat.
Tidigare har man vid varvet sagt, att den första båten ur projekt 19910 skulle kölsträckas sommaren år 2010.
Uppgifter från FlotProm
Båtar ur projekt 19910 skall bl.a. syssla med utsättning och upptagning av navigationsbojar, serva kust och flytande navigationsutrustningar, genomföra hydrografiska arbeten och transportera last till kuststationer.
Båtar ur projekt 19910 har elektrisk framdrivning, där dieselmotorer inte direkt driver axlar och propellrar, utan endast är källan för elektrisk energi till el-motorerna. För manövrering används propellrar, som sitter i två podar. Dessutom har båten bogpropeller och förstäv, som säkerställer skydd från is enlig isklass Arc4.
Huvuddata:  
Deplacement – 1200 ton; 
maxlängd-59 meter; 
maxbredd-11,4; 
bordhöjd- 5,4m; 
minimalt djupgående- 3,11 m; 
full fart – 12,5 knop; 
seglationslängd – 3500 nm; 
självst. Uppträdande – 25 dygn; 
besättning – 17 man.

15/12 Del av kryssningsrobot föll ned på bostadshus nära Severodvinsk


Under testskjutningar på övningsfält Nenoksa utanför Severodvinsk (Archangelsk län) slet en del av en kryssningsrobot loss och föll ned på ett bostadshus.

Inga allvarliga skador, brand eller skadade, meddelar lenta.ru

NPO Masjinostroenie testade en kryssningsrobot, när en del av roboten föll ned på ett bostadshus. ”På försvarets övningsfält genomfördes tester av specialister från NPO Masjinostroenie med kryssningsrobot. Efter uppskjutningen blev något fel och roboten vek av från utsatt bana och föll ned nära byn Nenoksa (Archangelsk oblast). Vid nedslagsplatsen arbetar en kommission från företaget”, - sade man vi myndigheten.

Redan den 15 december meddelade nyhetsbyrån ”Belomorkanal”, att cirka kl 11:00 moskvatid i ett trevånings tegelbostadshus, som ligger i byn Sopka (numera tillhörande byn Nenoksa), föll en del av roboten ned, som sköts från övningsfältet. Nyhetsbyrån meddelade, att skadat blev taket och fyra lägenheter, uppkommen eld släcktes effektivt, hyresgästerna evakuerades.

 

Information

I Nenoksa, som ligger 40 km väster om Severodvinsk vid Vita havet, ligger Flottans robotövningsområde [”Devjatka” (sv. 9:an) eller ”Sopka” (orten s.o. /sv. kullen) heter det på militärjargong], blev anlagd år 1954. På detta övningsfält genomförs tester med robotvapen för Flottan, i synnerhet, strategiska system med ballistiska- och kryssningsrobotar, sjömåls- och luftvärnsrobotar.

AO ”Voenno-promysjlennaja korporatsija ”Nautjno-proizvodstvennoe objedinenie masjinostroenie”, som ligger i Reutov strax utanför Moskva, specialiserar sig på utveckling och tillverkning av sjömåls-kryssningsrobotar. De mest kända modellerna från NPO Masjinostroenie kan man plocka ut robot P-700 ”Granit”, P-800 ”Oniks/Jachont”, plus den rysk-indiska versionen av denna robot ”BraMos”, P-1000 ”Vulkan” och den framtida hypersnabba/överljuds-kryssningsroboten ”Tsirkon”.

måndag 14 december 2015

14/12 Vad händer om ryskt flyg kränker lettiskt luftrum?


Förra året närmade sig ryskt flyg Lettlands luftrum cirka 200 gånger. NATO-jakt från baltländerna gick upp. Efter att en rysk Su-24 blivit nedskjuten vid turk-syriska gränsen har frågan blivit aktuell. ”Vad händer om ryskt flyg kränker Lettlands luftrum?”
Luftförsvaret över de baltiska länderna genomförs från litauiska staden Sjiauliai av en kontingent från Ungerns flygvapen i form av fyra JAS-39 Gripen. I Estland, på Ämari finns fyra tyska Eurofighter Typhoon. I tidningen Latvijas avize berättar ungerske generalöversten Tomasj Fekete, att för närvarande verkar Ryssland flygvapen ha full upp med verksamheten i Syrien och bryr sig inte så mycket om baltländerna som tidigare. Från 1 september har ungrarna bara behövt gå upp i luften 15 gånger, jämfört med norrmännen som hade luftbevakningen över Estland, Lettland och Litauen innan dess, och skickade upp flyg i snitt sex gånger per dag.
Vi skall möta främmande flygplan (flyga mot den möjlige fienden, på så sätt täcka skyddsobjekt), genomföra visuell identifiering i ”skuggposition”. Vi har rätt att använda vapen endast i självförsvar. Vår uppgift – att eskortera främmande flygplan till gränsen för baltiska luftrummet”, förklarade Fekete. Alla instruktioner till flygförarna kommer från ledningscentralen i Tyskland.

14/12 Moderniserad Tu-95MS till ryska flygvapnet


Den 14 december på Zjukovskij flygplats utanför Moskva har ännu en moderniserad strategisk robotbärare överlämnats.
Arbetet har genomförts av specialister från PAO ”Tupolev” inom ramarna för ett statligt kontrakt. På planet har radioelektronisk utrustning bytts ut för att höja effektiviteten, och även genomförts åtgärder för att förlänga flygplanets användningstid.
Sedan moderniseringsarbetena påbörjades har mer än 10 flygplan levererats.

Tu-95MS tillsammans med flygplan Tu-22M3 och Tu-160 utgör ryggraden inom fjärrflyget, som har cirka 120 stycken Tu-22M3, 64 Tu-95MS och 16 Tu-160.

14/12 ”Rus”, ombord ”Jantar”, testats på mer än 6000 meters djup iAtlanten

Autonoma djupdykarfarkosten ur projekt 16810 ”Rus´”

I Atlanten på drygt 6000 meters djup har man framgångsrikt testat den autonoma dykfarkosten ”Rus”, som är byggd på beställning från Rysslands försvarsministerium.
Chefen för djupvattensforskning vid Rysslands försvarsministerium Rysslands Hjälte viceamiral Aleksej Burilitjev berättade också att ”Rus” sjösattes från oceanografiska forskningsfartyget ”Jantar”. Besättningen ombord ”Rus” bestod av ordförande för Statliga kommissionen chefs-hydronaut och forskare Jurij Kurganov, samt chefshydronauterna och forskarna kommendör Dmitrij Bojev och Michail Kuzmitjev, vilka dök med farkosten ned till ett djup av 6180 meter.
Viceamiral Aleksej Burlitjev tillade, att ”autonoma djupdykarfarkosten [ry. AGA] ”Rus” är en utveckling från maskinbyggnadsbyrån ”Malachit” i Sankt Petersburg. Skrovet är byggt av en stark titanlegering, speciellt framtaget vid Centrala vetenskapliga forskningsinstitutet för konstruktionsmaterial ”Prometej”.
Burilitjev sade också, att ”tidigare, 14 maj 2011, med samma besättning i centrala delarna av Atlanten genomfördes statliga tester med AGA ”Konsul” ned till ett djup av 6270 meter”.
Projekt 16810 ”Rus´” är bygg vid OAO ”Admiraltejskie verfi” på beställning från Rysslands försvarsministerium och är avsedd för tekniskt, räddnings- och forskningsarbete ned till 6000 meters djup med hjälp av manipulatorutrustning, samt även för foto och filmning, genomförande av geologiska arbeten på oceanerna och uv-arkeologi.
Huvuddata för farkosten ”Rus´”: 
arbetsdjup-6000 meter, 
hastighet-3 knop, 
besättning - 2-3 man, 
längd-8 m, 
bredd-3,9 m, 
höjd-3,85 m, 
vikt- 25 ton.

14/12 Östersjöflottan får ny hydrografisk båt

Stor hydrografisk båt ur projekt 19920

Torsdag den 17 december vid östersjöflottans marinbas Leningrad blir det högtidlig flagghissning på en ny hydrografisk båt ur projekt 19920.
Detta sägs på ryska försvarsministeriets sajt. Där står att ledningsfolk från Västra milot, militärer från marinbas Leningrad och företrädare från staden Sankt Petersburg samt veteraner från Flottan kommer att närvara.
Båten är avsedd för ett vitt spektra av hydrografiska arbeten, transport av personal och last till öar i Finska viken (även till de utan hamnar), lotsning och eskortering av ubåtar till baseringsplatser.
Stora hydrografiska båtar ur projekt 19920 byggs sedan år 2004 vid företaget ”Vympel” i Rybinsk. 
De har ett deplacement om 320 ton, 
längd 36,44 m, 
bredd 7,8 m, 
djupgående 2 m, 
full fart 11,5 knop. 
Seglationslängd uppgår till 1000 nautiska mil vid 11 knop, 
självständigt uppträdande – 10 dygn.

14/12 Ryska vapenföretag på SIPRI:s Top-100-lista



Ytterligare två ryska företag har nu kommit in på Stockholms internationella fredsinstituts (SIPRI) lista över de hundra största vapentillverkarna i världen under år 2014.
De två nya företagen: NPO ”Vysokototjnye kompleksy” kom på 29 plats; koncernen ”RTI Sistemy” på plats 91. 
Almaz-Antej” på plats 11 ökade försäljningen med 23%. OAK (flyg) – plats 14, OSK (fartyg) på plats 15, ”Vertoljoty Rossii” (hkp) nr 23, ”Objedinjonnaja priborostroitelnaja korporatsija” plats 24 ( i.st.f koncern ”Sozvezdie”), ”Taktitjeskoe raketnoe vooruzjenie” och ”Objedinnaja dvigatelestroitelnaja korporatsija” plats 38, ”Kontsern Radioelektronnye technologii” – 45, ”Uralvagonzavod” – på 61:a ( visade störst försäljningsökning, 72,5%).
(Ryska) Företagens andel av den totala försäljningen under 2014 uppgick till 10,2%. Enligt uppgifter från SIPRI, är det fjärde året i rad som försäljningen för de hundra första minskar. Leder gör amerikanska företag med 54,4% av marknaden.