Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

torsdag 19 juni 2014

Ryska Flygvapnet övar över Barents hav

Su-34 Fullback
19/6
Ryssland genomför en flygvapen övning som omfattar mer än 25 stridsflygplan och bombplan av olika slag i Barents hav.

Det västra militärområdets Stridsflyg genomför en tre-dagars övning norr om polcirkeln. Piloter och flyg har flyttats från hela distriktet till flygbaser i Murmanskregionen för att delta i övningar.

Mer än 25 flygplan av typerna Su-34 (NATO som är känt Fullback), Su-27 i olika modifikationer (Flanker), MiG-29SMT (Fulcrum), MiG-31 (Foxhound) och MiG-31BM från Voronezh, Kursk, Tver , Karelen och Murmansk deltar i övningen, skriver försvarsdepartementet på sin webbplats.

Övningen sker i luftrummet över Barents hav och i flygvapnets skjutfält Timur i Murmansk Oblast.

Detta är första gången Su-34 deltog i denna typ av övningar enligt försvarsdepartementet. Flygplanet genomfört avfyrningar av guidade air-to-air missiler på mål som släppts från 10.000 meter.

Su-34 är en av Rysslands nyaste strids-bombplan och hade sin första flygning 1990. Under 2012 beställde försvarsdepartementet 92 Su-34 från Sukhoi flygplanstillverkaren, enligt RIA Novosti.

Även en ny och uppgraderad version av MiG-31 Foxhound interceptor är MiG-31BM som deltar i övningen. MiG-31BM versionen har uppgraderat avionik, ny multimode radar, kraftfullare dator, digitala dataförbindelser och en massa andra moderniseringar.

Ett projekt för att uppgradera den ryska MiG-31 flottan till MiG-31BM standarden påbörjades år 2010. 60 eller fler flygplan kommer att uppgraderas till MiG-31BM standard innan år 2020, enligt RIA Novosti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar