Fartyget har nu för första gången lämnat varvet ”Amiralitetsvarven” i Sankt Petersburg 22 juli för varvsprovturer. Isbrytaren är det första diesel-elektriska ur projekt 21180 och byggs för Rysslands sjöstridskrafter.
”Ilja Muromets” (med varvsnummer 02470) byggs enligt ett statligt kontrakt 3/1/1/0123/GK-14-DG=Z, som slöt mellan AO ”Admiraltejskie verfi” och Rysslands försvarsministerium 21 mars 2014. Projekt 21180 (chefskonstruktör – Bachrov.M.V.) är utvecklat av konstruktörsbyrån AO ”KB”Vympel” tillsammans med ”Amiralitetsvarven”. Fartyget började byggas i oktober 2014, kölsträckningsceremoni 23 april 2015. Sjösättning 10 juni 2016. Leverans enligt kontrakt i slutet av år 2017.
Isbrytaren ”Ilja Muromets” är det första på några tiotal år av denna klass, som bygga för ryska flottan, och byggs enligt ryska sjöregistrets klass KM Icebreaker 6 [1] AUTI ICSFF3WS EPP HELIDES Speciale purposes ship. Hon skall tillföras Norra flottan och användas av Flottans arktiska grupp.
Tidigare har meddelats, att det skulle byggas fyra dylika isbrytare för Flottan. Men i april 2017 dök det upp information om, att försvarsministeriet på grund av finansiella orsaker inte skulle bygga några fler ur 21180, utan i stället ge ett statskontrakt till varvet AO ”Sudostroitelnaja firma ”Almaz” innan år 2017 slut. Det skall bli ett Modifierat projekt kallat 21180M med ett deplacement om 4000 ton och en kostnad om cirka 6 miljarder rubler, vilken skall bli en mindre och billigare variant av ”Ilja Muromets”.
(anm. ”IULja Muromets” är 85 m lång, 20 meter bred och ett djupgående om 7 meter och dödvikt på 6000 ton. Marschfart 15 knop. Besättning 32 man)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar