Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

tisdag 8 juli 2014

8/7-14 ”33 SRZ” i Baltijsk skall genomgå stor modernisering





33:e reparationsvarvet i Baltijsk (33 SRZ), som länge utstått finansiella svårigheter, förbereds för modernisering av tillverkningskapaciteten. På sajten för statliga uppköp [ adress; http://zakupki.gov.ru/223/purchase/public/purchase/info/common-info.html?noticeId=1345651&epz=true ] kan man läsa anbudsrundan för att utveckla ett projekt där varvet skall modernisera nya stora ytfartyg. Beställare är ”Den förenade skeppbyggnadskorporationen” ( OAO ”OSK”).

I planerna ingår färdigbyggnad verkstäder, förbättringar av kajer och pirar samt muddringar runt varvet så fartygen säkert kan ta sig in till varvet i inre hamnen. Dessutom ny utrustning för att kunna reparera fartyg med skrov av komposit material.  Åsså skall varvet få en flytdocka med en lyftkapacitet om 9000 ton och två bogserbåtar. Det bör påminnas om, att verksamheten vid 33:e varvet kommer att ligga nere under moderniseringen och förbättringarna vid varvet.
Anledningen till moderniseringen av verksamheten är möjligheten att kunna reparera alla typer av ytstridsfartyg, special-trängfartyg, och även ubåtar.

Arbetet med dessa moderniseringar väntas påbörjas under år 2015. Åtgärderna genomförs inom ramarna för det federala målprogrammet om utveckling av ryska federationens försvars-industriella komplex fram till år 2020.

Enligt uppgifter från sajten för ”33 SRZ”, förfogar varvet för närvarande över  två flytdockor om vardera 4500 ton, vilka kan ta emot fartyg med längd upp till 125 meter, gantrykranar med en lyftkapacitet om 32 ton, samt även 1,5 kilometer kajer med ett djup av 8 meter.

OAO ”33-j SudoRemontnyj Zavod” sysslar med reparation av såväl ryska östersjömarinens strids- som trängfartyg, liksom civila handelsflottans sedan år 1945. Vid varvet jobbar cirka 600 man. Förutom den huvudsakliga verksamheten så levererar även varvet värmeenergi till staden Baltijsk. Varvet ingår i koncernen ”De förenade skeppsvarven” (OSK).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar