15 dec -14 Bilden visar en liten ubåt ur projekt ”Piranja”.
Konstruktörbyrån ”Malachit” utvecklar på eget initiativ små
diversionsubåtar, för bl.a. spetsnaz, med ett deplacement mellan 320 och
950 ton.
Vice generaldirektör Nikolaj Novoselov vid byrån ”Malachit” säger till
RIA Novosti, att företaget på eget initiativ utvecklar små ubåtar med
fingerad benämning ”Piranja-T”. Tre ubåtsprojekt är skissade med
deplacement 320, 550 och 950 ton. De två senare har
en hastighet 12 knop och 15-18 knop, men allt beror på beställaren och
dennes mål.
”Om exempelvis ubåten är för spetsnaz, då behövs det inte hög hastighet.
Om det är en torpedubåt, då blir det tvärt om. Men behövs hög
hastighet, så betyder det kraftig motor, vilket medför större
ackumulatorbatterier.”, - sade konstruktören.
Han tillade, att ryska Flottan tackat nej till dessa ubåtar, då de betraktas inaktuella under moderna förhållanden.
Ubåtarna blir en vidareutveckling av projekt 865 ”Piranja”, de kommer
att skilja sig vad gäller deplacement, hastighet och självständigt
uppträdande.
De små ubåtarna ur projekt 865 ”Piranja” fanns inom ryska flottan från
1990 till 1999. Totalt byggdes 2 ubåtar ur detta projekt: MS-520 och
MS-521. Vidare byggnation av dylika ubåtar i Sovjetunionen stoppades.
Tekniska parametrar för projektet:
Hastighet (i u-läge) – 6,7 knop, deplacement (i u-läge) – 319 ton, längd
– 28,3 meter, bredd – 4,7 meter, maximalt dykdjup – 200 meter,
självständigt uppträdande – 10 dygn. Ubåtarna var beväpnade med två
400-mm torpeder och 4 minor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar