”Mistral”
Egypten skall få två helikopterbärare typ ”Mistral” sommaren 2016. Detta säger Frankrikes
ambassadör i Kairo ”Andre Paran” till nyhetsbyrån MENA.
”Leverans av dessa är planerade till sommaren mellan juli och augusti” citerar TASS honom.
ambassadör i Kairo ”Andre Paran” till nyhetsbyrån MENA.
”Leverans av dessa är planerade till sommaren mellan juli och augusti” citerar TASS honom.
Efter Egyptens övertagande av fartygen, skall ryska försvarsföretag utrusta dem. Man talar
om leverans av fartygsbaserade helikoptrar K-52K och radioelektroniska skyddssystemet
5P20 ”Pobeditel”.
Kontrakt om försäljning av fartygen, som var byggda för Ryssland, skrevs under i Kairo
mellan Frankrike och Egypten i oktober 2015. Enligt uppgifter från Frankrikes
försvarsministerium uppgår hela summan för kontraktet till 950 miljoner euro. Egyptiska
besättningar skall lära sig fartyget under 2016. Från början hette fartygen ”Vladivostok” och
Sevastopol”, men de nya ägarna har uppkallat fartygen efter presidenterna Gamal Abdel
Naser och Anwar Sadat (och anvar sa dit, sa den skämtsamme).
Historien om fartygen började redan år 2011, när franska koncernen DCNS och ryska
”Rosoboroneksport” slöt avtal om byggnation. År 2014 kom ryska besättningar ombord de
färdigbyggda fartygen och löpte ut till sjöss, och något senare stoppade Frankrike leveranserna på grund av stridigheterna i Donbass. Betalningen för fartygen återlämnades till Ryssland.
om leverans av fartygsbaserade helikoptrar K-52K och radioelektroniska skyddssystemet
5P20 ”Pobeditel”.
Kontrakt om försäljning av fartygen, som var byggda för Ryssland, skrevs under i Kairo
mellan Frankrike och Egypten i oktober 2015. Enligt uppgifter från Frankrikes
försvarsministerium uppgår hela summan för kontraktet till 950 miljoner euro. Egyptiska
besättningar skall lära sig fartyget under 2016. Från början hette fartygen ”Vladivostok” och
Sevastopol”, men de nya ägarna har uppkallat fartygen efter presidenterna Gamal Abdel
Naser och Anwar Sadat (och anvar sa dit, sa den skämtsamme).
Historien om fartygen började redan år 2011, när franska koncernen DCNS och ryska
”Rosoboroneksport” slöt avtal om byggnation. År 2014 kom ryska besättningar ombord de
färdigbyggda fartygen och löpte ut till sjöss, och något senare stoppade Frankrike leveranserna på grund av stridigheterna i Donbass. Betalningen för fartygen återlämnades till Ryssland.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar