Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

onsdag 12 februari 2014

12/2 ”Spasatel Karev” bogserade ubåt från ”Piter” till Kaliningrad



Mångfunktionella räddningsfartyget med arktisk isklass Arc5 ur projekt MPSV07 ”Spasatel Karev” genomförde en framgångsrikt bogsering mellan 17 och 24 januari av en dieselelektrisk ubåt, beställd av utländsk stat (beställning N 704) från hamnen i Sankt Petersburg till hamnen i Kaliningrad. Bogseringen var beställd av OAO ”Rosoboronexport”. Det hela genomfördes under svåra vinterförhållanden, men bogseringen gick planenligt. Besättningen visade gott sjömanskap och kunnighet att framföra det nya räddningsfartyget ur en ny generation. Beställaren skickade ett skriftligt tack till besättningen för stor professionalism och skickligt arbete.

”Spasatel Karev” blev byggt vid Nevskij Sudostroitelno-Sudoremontnyj zavod år 2012 på beställning av staten för Rysslands räddningstjänst till sjöss.
Fotot: ”Räddningsfartyget ”Spasatel Karev”

Idag finns tre likadana fartyg som ”Spasatel Karev”, vilka är de största och viktigaste, som byggs med medel från det statliga målprogrammet för att utveckla Rysslands transportsystem under perioden 2010-2015. Det fjärde byggs. Design kommer från ”Morskoje Inzjenernoje Bjuro”.

Fartyg för verksamhet i artiska farvatten ur projekt MPSV07 är avsedda för patrullering, räddningstjänst, teknisk hjälp och stöd i farlig farvatten; service vid transportoperationer i hamnar; sök efter nödställda från fartyg och hjälp till dess besättningar; dra loss fartyg från grund, länspumpningar; bogsering av fartyg och flytande objekt: hjälp vid eldsläckning på fartyg och i land; stöd vid dykarbeten ned till 60 meter; likvidering av oljeutsläpp till sjöss; rengöring av undervattensdelen av skrov; undersökning av havsbottnar och skadade objekt ned till 1000 meter.

”Spasatel Karev” är det första fartyget ur serie MPSV07 och hon genomförde varvsprovturer i is i östra delen av Finska viken 19-20 mars 2013.

Resultaten av provturerna var, att fartyget fullt ut motsvarar kraven för isklass Arc 5.

I testerna kontrollerades gång i is framåt, akterut i egen ränna, möjligheten att vända fartyget i förlig riktning, möjlighet att gå förut i jämn ”förstaårsis”.

- vid 70% av fartygets kraft från elmotorn på propeller gick fartyget framåt med en fart om 3,5 knop vid kompakt jämn is om cirka 45-50 cm; 
- vid 40% kraft från elmotorn gick fartyget med 3,2 knop akter i sin egen kanal; 
- vid 70% propellerkraft från elmotorn rör sig fartyget framåt med en fart av 9,1 knop i jämtjock is om cirka 50 cm.

”Spasatel Karev” kölsträcktes i september 2009, och började användas i oktober 2012. Det andra fartyget ”Spasatel Kavdejkin” kölsträcktes i april 2010, och överlämnades i juli 2013. Det tredje fartyget ”Spasatel Zaborsjtjikov” kölsträcktes i maj 2010, och överlämnades i december 2013. Det fjärde fartyget kölsträcktes i april 2013.


Anm. Detta är endast ett kort utdrag. ”Spasatel” betyder ungefär räddningsfartyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar