Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

måndag 28 december 2015

28/12 Isbrytare ”Murmansk” levererad

Isbrytaren ”Murmansk”.

Fredagen den 25 december, vid Viborgs nybyggnadsvarv (Vyborgskij sudostroitelnyj zavod / VSZ) genomfördes överlämningsceremoni med undertecknande av mottagningsakt av en isbrytare ur projekt 21900 M ”Murmansk”, byggd på beställning av Federala tjänsten för sjö- och flodtransport.
Undertecknare av dokumentet av företrädare för Rosmorport, Förenade skeppsvarven (OSK), Viborgs varv (VSZ), meddelat presstjänsten vid varvet.

”Isbrytare ur projekt 21900 M skall säkerställa sjöfarten under vinterperioden i Östersjön, vid behov i Arktis, genomföra de  uppgifter som ges från Rosmorport och Rysslands federala regering. Jag önskar isbrytaren ”Murmansk” 7 fot under kölen, och besättningen en säker seglats”, - sade generaldirektören för Viborgs varv Aleksandr Solovjóf.
Under högtidligheterna hissades Rysslands federala flagga ombord isbrytaren. Vid ceremonin deltog företrädare för Rysslands regering, länsstyrelsen i Leningrads oblast, federala tjänsten för sjö- och flodtransporter, ryska fartygsregistret samt även varvets partners.
Vicepresidenten för civil skeppsbyggnad inom OSK Jevgenij Zagorodnij, gratulerade de närvarande med undertecknandet av mottagningsakten, och sade: ”Det är en högtidlig händelse inför nyåret – en visare på gemensamma ansträngningar, som resulterat i detta moderna fartyg och som skall tjäna Östersjöns civila sjöfart och Arktis vida vidder. Jag gratulerar varvsfolket för detta goda fartyg och önskar ett fortsatt Gott Nytt år, och OSK skall göra allt för fortsatt nya beställningar till varvet.
Generaldirektören för Rysslands fartygsregister Konstantin Palnikov kommenterade: ”Som klassificeringsmyndighet deltar registret aktivt vid byggandet av Rysslands isbrytarflotta. Fartyg ur projekt 21900 M – är en ny generation diesel-elektriska isbrytare. De har förbättrats genom erfarenheter från sina företrädare, som genomfört isbrytning i Finska viken.
Kölsträckning av ”Murmansk” genomfördes vid varvet i Viborg 26 december 2012. Fartyg ur detta projekt kan bryta is med en tjocklek upp till 1,5 meter. Huvudsakliga uppgifter: självständig eskort av stort tonnage, bogsering, eldsläckning, hjälp till fartyg, nödställda och transport av nyttolaster.
Enligt kontraktet, som skrevs under år 2012, skall VZS genomföra allt arbete vad gäller projektering och byggnation ”nyckelfärdigt” av en serie diesel-elektriska isbrytare ur projekt 21900 M. Det första fartyget ”Vladivostok” levererades till beställaren i oktober 2015. Det tredje i serien ”Novorossijsk” skall levereras till beställaren i slutet av år 2016.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar