Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

fredag 5 februari 2016

5/2 ”Amiralitetsvarven” får kanske inte bygga ”Warsjavjanka”

”Warsjavjankor” vid ”Amiralitetsvarven” i Sankt Petersburg

Den första av sex diesel-elektriska ubåtar ur projekt 636.3 ”Warsjavjanka” för Rysslands stillahavsflotta (TOF) kan kölsträckas under 2017. Vilket varv som för ordern är dock ännu ej bestämt.
”Inom en nära framtid skall beslut tas. Byggnationen kan påbörjas år 2017. Varvet skall beslutas beroende på var varvskapacitet finns och erfarenhete av att bygga diesel-elektriska ubåtar”, - sade till RIA-Novosti en källa inom det militär-industriella komplexet. Som tidigare tillkännagivits av en företrädare för Rysslands Flotta, skall fartygsprojektet för TOF fullbordas.

Osäkerheten i valet medger möjlighet även för andra varv än ”Amiralitetsvarven”, där den första serien ur 636.3 för svartahavsflottan byggts.
Andra intressenten kan vara, åtminstone, varvet ”Krasnoje Sormovo” i Nizjnij Nivgorod och ”Sevmasj” i Severodvinsk. Bägge varven har erfarenhet av att bygga diesel-elektriska ubåtar ur projekt 636.1 för utländska beställare. Man bör dock beakta, att ”Krasnoje Sormovo” vid Volga jobbar idag i huvudsak inom det civila segmentet, och tillverkar för ubåtar bara utrustning och tillbehör, och kapaciteten vid ”Norra maskinbyggnadsföretaget” (=Sevmasj) har fullt upp med att bygga atomubåtar ur 4:e generationen.
En serie om sex ”Warsjavjankor” för svartahavsflottan färdigbyggs för närvarande vid ”Admiraltejskie verfi”, och leverans av dessa skall vara klara till hösten år 2016. I orderportföljen figurerar även ubåtar ur projekt 677 ”Kronsjatdt” och ”Velikie Luki”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar