Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

måndag 14 november 2016

14/11 Mig-29 från ”Admiral Kuznetsov” gick i havet under övn.flygn.



MiG-29

Ett rysk jaktflygplan MiG-29KUBR från hangarfartyget ”Admiral Kuznetsov” kraschade nära Syriens kust. Enligt uppgifter från Försvarsministeriet störtade planet nära fartyget under en övningsflygning.

Olyckan inträffade under en övningsflygning då planet gått in för landning några kilometer från ”Admiral Kuznetsov”, - citerar Interfax meddelande från den militära myndigheten.


”Flygföraren sköt ut sig med katapult och plockades upp av räddningstjänsten, som förde piloten ombord ”Admiral Kuznetsov”, - sade försvarsministeriet, efter att ha tillagt, att flygföraren är helt OK och skall fortsätta sina uppgifter.

Haveriet intr’ffade 13 november cirka 17:30 moskvatid, meddelar www.lentaru

Enligt tillgängliga uppgifter finns ombord fartyget under resan till Syrien fyra flygplan från 100:e självständiga fartygsbaserade jaktflygregementet, som använder flygplan MiG-29K och dess tvåsitsiga version MiG-29KUBR. För resan med ”Kuznetsov” skickades två ensitsiga och två tvåsitsiga jaktflygplan.

Resan med fartygsgruppen påbörjades 15 oktober. För närvarande befinner sig gruppen vid Syriens kust.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar