Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

torsdag 11 december 2014

11/12 Polarflygarna skall få ny generation flygplan

11 dec 2014

Besättningarna vid 98:e flygregementet har mött vintern med traditionella ”befälsflygningar”. Förbandets bästa piloter ger sina erfarenheter till sina unga kollegor under Polartraktens villkor. Redan nästa år får förbandet en ny generation flygplan.

98:e självständiga blandflygregementet är baserat strax utanför Montjegorsk. Just här lyfter och landar ”Rävhundar” och ”Fäktare” – för så [”FOXHOUND” och ”FENCER”, skriv. anm.] kallas på NATO-språk jaktkärrona MiG-31 och tunga attackkärrorna Su-24.

Nu är piloterna i Montjegorsks flyggrupp direkt underställda Första Flyg- och Luftförsvars-kommandot, men i framtiden kan 98:e självständiga regementet komma att ingå i det förenade strategiska kommandot ”Sever” [sv. ”Nord”]. Denna helt nya militära struktur skapades på basen av Rysslands Norra Flotta den 1 december i år, men i full omfattning kommer den att arbeta från 15 december.

Militärernas Nyår börjar med den kalendariska vintern. Piloterna i Montjegorsk möter den med traditionella ”chefsflygningar”: bara förstklassiga flygare lyfter hela dagen, för att sedan överföra sina erfarenheter till de unga kollegorna. ”Det är flygningar för att få en enhetlig metod för flygande personal, i synnerhet, anflygning och landning under svåra meteorologiska förhållanden”, - förklarar regementets befälhavare Vladimir Prichodko.

Det speciella är inte bara flygningarna, utan även lokala naturförhållanden. Solen har sedan länge försvunnit från Polarhimlen, och vinden ändrar ständigt hastighet och riktning. Samtidigt i ”befälsflygningarna” deltar mer än 10 maskiner, vilka lyfter den ene efter den andre och försvinner bakom molnen.

Efter landning – obligatorisk besök hos ingenjörerna. Och på nytt – take-off. Flygingenjör Sergej Dochlenko berättar: ”Vi undersöker om något gått sönder. Detta flygplan kom in efter en flygning. Nu förbereds det för nästa flygning”.

Redan nästa år får flygarna i Montjegorsk testa nya kärror: för att avlösa Su-24:orna skall det komma en ny generation flygplan – Su-34. Det är en kärra som samtidigt är attackflygplan, och jaktkärra.
Piloterna säger, att det blir svårt att skiljas från sina bevingade vänner. ”Chefspilot” [ry. Starsjij ljottjik] Michail Jevdokimenko säger: ”Ett mycket bra, trevligt flygplan, som redan flugit så många år. Det löser sina uppgifter utmärkt”.

Flygskiftet har framgångsrikt slutfört alla uppgifter. Totalt, har piloterna varit i luften cirka 40 timmar, men det finns fortfarande många svåra uppdrag: Polarnatten varar fram till mitten av januari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar