Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

onsdag 26 februari 2014

26/2 Kölsträckning nya patrullfartyget ”Vasilij Bykov” i Tatarstan


Det första patrullfartyget ”Vasilij Bykov”, ett så kallat modulfartyg, påbörjades den 26 februari vid Gorkij-varvet i Zelenodolsk, som ligger i Tatarstan. I ceremonin deltog Rysslands marinchef Viktor Tjirkov, säger den 26 februari till RIA Novosti kommendör Igor Dygalo, som företräder Rysslands sjöstridskrafter [SSK]

”Detta fartyg är ett fartyg ur en ny generation, där modulprincipen används vid projektering och byggnation”, - säger han.

I början av januari 2014 sade Viktor Tjirkov, att det första fartyget, som byggs  i Ryssland efter modulprincip, blir en korvett (enligt gammal klassificering – bevaknings eller patrullfartyg). Enligt planerna, får Rysslands flotta det första fartyget redan år 2018-2019.

Dygalo förklarade, att tack vare detta kan fartyget på kort tid utrustas beroende på uppgiften: hon kan användas som patrullfartyg för att lösa uppgifter med antiterror- eller antipirat karaktär. Dessutom kan fartyget användas som räddningsfartyg eller medicinskt understöd.

”Inom ramarna för det statliga vapenprogrammet fram till år 2019 planerar man för Rysslands SSK bygga sex dylika fartyg, vilka skall komma till alla flottor”, - sade den officiella talesmannen för Rysslands flotta.
Källa: http://www.navy.ru/news/navy/?ELEMENT_ID=161624 


Det nya patrullfartyget ur projekt 22160 vid Gorkijvarvet

Fartyg är designat av konstruktörsbyrån OAO ”Severnoje Projektno-Konstruktorskoje Bjuro”.

Ett modernt fartyg avsett för bevakning av territorialvattengräns, patrullering av ekonomisk zon kustnära och i öppen sjö, bekämpning av smuggling och piratverksamhet, sök, räddning och hjälp till nödställda vid katastrofer till sjöss, ekologisk övervakning, eskortering och skydd av fartyg vid marinbaser från olika typer fientliga styrkor och medel under krigstid.

Enligt uppgifter från OAO ”Severnoje PKB, har fartyg ur projekt 22160 ett deplacement om cirka 1300 ton, självständigt uppträdande – 60 dygn. Maximal hastighet 30 knop. Fartyget är designat för god komfort till en besättning upp till 80 man. 
För ökad sök- och räddningskapacitet skall det finnas en 12-tons helikopter ombord. I beväpningen ombord finns artilleri, luftvärnsrobot och antidiversionsvapen. Dessutom har fartyg radioteknisk och hydroakustisk utrustning, och även motmedel (telekrig).

Huvuddata: Längd – 94,0, bredd – 14,0 och djupgående 3,4 meter. Huvudmaskinen, av typ CODAG (=Combinerad Diesel Å Gasturbin) ger vid full effekt upp till 25 000 kWt.

Den 26 februari 2014 blir det även högtidlig invigning av varvets nya gjuteri på linjen för ”kall-hårdnande blandning”. Här görs gjutning enligt metoden ”kall-hårdnande blandning” för att tillverka grejor av stål, gjutjärn eller av andra legeringar.
Gjutlinjen från tyska företaget FAT är speciellt designat för varvets tillverkning och är en del i varvets modernisering. Redan har man tillverkat reduktionsväxlar, bultar och hydralboxar med den nya utrustningen. De håller högre kvalitet på ytan och mer precisa i måtten.
Gorkij-Varvet: http://www.zdship.ru/  (på ryska o engelska)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar