Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

fredag 28 februari 2014

28/2 Nya MiG-41 blir bättre och snabbare



28 feb 2014.

Den 28 februari, meddelade Aleksandr Tarnajev från ryska Dumans ”försvarsutskott”, att den nya jaktkärran MiG-41 skall bygga på grunden av den obsoleta jaktkärran MiG-31.

”Beslut har tagits av generalstabschefen, han har redan skrivit under ett dokument om att genomföra forskningsarbete om den nya MiG-41”, - sade Tarnajev.

Den nya ryska jaktkärran MiG-41 bör ha en hastighet av minst Mach 4-4,3, sade till RIA Novosti Rysslands hjälte, testflygförare Anatolij Kvotjur.
Så kommenterade Kvotjur Tarnajevs uttalande, och tillade att MiG-31 har en maxhastighet av Mach 2,8.

Dessutom finns ett hundratal MiG-31, vilka efter modifiering fortsätter tjänsten inom Rysslands flygstridskrafter.

För närvarande utvecklas i Ryssland femte generationens jaktflygplan T-50. Serietillverkning av denna kärra väntas börja år 2016.

Flygplan MiG-31 skapades på 1970-talet av OKB-155, - det är en tvåsitsig överljuds- o allväderskärra med lång räckvidd. Dess uppgift är att bekämpa mål från mycket låg till höga höjder, under alla väderförhållanden dag som natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar