Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

måndag 6 juli 2015

6/7 Bulgarien vill inte längre har Ryskt underhåll av MiG-29

En Bulgarisk MiG-29 taxar på Graff Ignatievo Flygbas under "Thracian Star 2014"
En årlig övning i Bulgarien sedan 2005.


Bulgarien söker nu hjälp hos Polen istället för Ryssland för att hålla sin MiG-29 flotta i luften.
De avser att minska sitt beroende av Ryssland med anledning av Moskvas insatser i Ukraina.

Bulgariens Försvarsminister Nikolaj Nenchev meddelade den 6 Juli att landets Flygvapen kommer att klippa sina band med Ryssland för upprätthållandet av dess MiG-29, detta görs genom att teckna avtal med Polen som instället får ansvara för underhåll och uppgradering av flygplanen.

Underhåll för Bulgariens MiG-29 kommer att utföras vid Wojskowe Zaklady Lotnicze Nr2 i staden Bydgoszcz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar