För
många av världens länder är ryskt flyg mer attraktivt och billigare
alternativ, än liknande amerikanska eller europeiska. Ett resultat av
detta är
att många länders flygstridskrafter består av just sovjetiska eller
rysktillverkade flygplan, skriver The National Interest.
Tidningen har gjort en sammanställning av de grymmaste rysktillverkade flygplanen.
På första plats kommer mångfunktionella jaktkärran
Su-27 (NATO – Flanker). Dessa kärror och modifieringar ur
Flanker-familjen finns i en rad länder runt om i världen. Su-27 är
överlägset i luften, kan härja i en radie på 750 km och är snabbare än
amerikanska F-16 och F/A-18.
På andra plats kommer fjärde generationens jaktkärra
MiG-29 (NATO – Fulcrum), som, liksom även Su-27, utvecklades för
att konkurrera med amerikanska F-15 och F-16. Det som utmärker denna
lilla jaktkärra med liten verkningsradie är manövrerbarhet. MiG-29
”genomlevde kalla kriget” och finns än idag i Ryssland,
en rad postsovjetiska republiker, Kuba, Nordkorea, Syrien och andra
länder.
Nästa på listan är mångfunktions- och supermanövrerbara
jaktkärran Su-35, som ännu ej tillförts Rysslands flygvapen, men
ändå rönt intresse i utlandet. Och fast att jaktkärran ”Generation 4++”
är långsammare än sin föregångare Su-27, så kompenseras detta genom en
stridsradie om 1600 km och bättre beväpning.
Speciell uppmärksamhet riktas mot mångfunktionsjaktkärran av femte generationen på basen av
T-50 (PAK-FA). Enligt National Interest flyger denna kärra i en
egen liga, och är ett direkt ryskt svar på sådana amerikanska flygplan
ur femte generationen som F-22 Raptor och F-35 Lightning II. PAK når
hastigheter upp till 2600 km/tim, och lämnar sina
kusiner från Kalla kriget långt efter sig. En rad amerikanska militärer
anser att T-50 är mycket mer flexibel än F-35.
”Kanske
är tiden för luftstrider sedan länge passerad, men PAK-FA kommer att
utrustas med två kanoner GSj-30-1, som kan skjuta upp till 1800 skott
per
minut, för säkerhets skull”, - skriver tidningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar