Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

tisdag 3 februari 2015

3/2 Il-76:or (NATO – CANDID) fick användas som bombflyg

03 feb 2015
Under övningarna utanför Tver fick flygarna använda sina transportflygplan Il-76 i rollen som bombflyg. Totalt fällde de 30 flygbomber med en vikt upp till ett halvt ton. Detta meddelade överste Igor Klimov från Rysslands Flygvapen.
I manövrarna deltog mer än tio besättningar ur förband belägna i Tver, Orenburg, Pskov och Taganrog.
”Varannan besättning, som deltog, fick för första gången tillstånd att använda flygbomber”, anmärkte Klimov.
Han sade vidare, att flygarna var totalt i luften under mer än 100 timmar. Översten berättade, att de var tvungna att öva under förhållanden maximalt nära stridsförhållanden: dag och natt, under svåra meteorologiska förhållanden, start och landning på jordbanor och så vidare.
Besättningarna använde inte bara stridsbomber, utan även ljus, samt radiofyrar. Dessutom, sökte de självständigt platser för landsättning av spetsnazförband i ryggen på en fingerad fiende.
Modernisering av flygplan
Tidigare, i december, berättade Vladislav Gontjarenko från OAK (De Förenade flygfabrikerna) om moderniseringsprogrammet för Il-76 till Il-76MDM.
”För närvarande pågår utvecklingsarbetet, som skall vara klart år 2016, och från 2017 börjar moderniseringen av flygplanen, som finns inom VVS”, - sade han.
Flygplan Il-76MDM för ny avionik, hela ombordutrustningen byts ut.
”Kontrakt har slutits med försvarsministeriet om leverans av 39 flygplan Il-76MD-90A fram till år 2020. Den första kärran levereras redan i år”, påminde Gontjarenko.
Testflygningar med Il-76MD-90A
Transportflygplanet Il-76MD-90A med namnet ”Uljanovsk” avslutade testprogrammet i november 2014. Specialister från statliga flygtestcentret ger omdömet utmärkt för alla huvudsystem på det nya flygplanet.
Som tidigare meddelats, kommer man i Taganrog på basen av Il-76MD-90A, även känd som Il-476, att bygga ett AWACS-flygplan A-100 ”Premjer”. Testerna med denna kärra beräknas påbörjas år 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar