Det nya ryska militära transportflygplanet
Il-76MD-90A har fått unik radioelektronisk utrustning, som ger besättningen
möjlighet att dolt landsätta fallskärmjägare och spetnaz-soldater i ryggen på
fienden, utan att upptäckas och oangripbar för fienden. Kärran har förstärkts
med optо-elektroniskt system, som gör att flygplanet på något tiotal
meters höjd kan flyga nattetid och även i dimma eller kraftig nederbörd.
Dessutom har IL-76MD-90A fått ett system, som varnar besättningen för kollision
med markbaserade objekt.
-
För närvarande har Il-76MD-90A med
sin nya utrustning godkänts av specialkommissionen, som jobbat vid ”Aviastar” i
Uljanovsk (fabriken, där man tillverkar Il-76MD-90A), - berättade en
företrädare för militären, som följer arbetet. – Alla ombordsystem är redan
monterade på en testkärra Il-76MD-90A, som inom en snar framtid skall överföras
till testflygningar. Efter avslutade testflygningar skall denna utrustning
installeras på alla Il-76MD-90A flygplan som byggs och de som redan är byggda
för Rysslands flygvapen (VKS).
Vid De förenade flygfabrikerna (ry. OAK) vill man inte uppge
någon tidpunkt för den första flygningen med den moderniserade kärran.
Informationskälla bekräftar, att flygplanet fått några nya system, framför allt
moderniserade navigationssystem, samt även sambandssystem och egenskydd.
Il-76MD-90A, skall som genomföra testflygningar, det är det
första flygande exemplaret av den nya ”flygtransportkärran”, som för första
gången flög den 22 september 2012. År 2014 återvände den till fabriken
”Aviastar” i Uljanovsk, där man installerat ny utrustning.
På utsidan skiljer detta flygplan från andra Il-76MD-90A
genom opto-leketroniska stationen [på pilotslang ”Bollen” (ry, Sjarik)],
monterad i nosen på flygplanet nära styrmannens kabin. Också nära pilotkabinen,
i aktern och på vingarna finns sensor-systemet ”President”, som upptäcker
strålning från fientlig radar. Och i ”kåporna”, där flygplanets chassi tas in
under flygning, har utvecklarna gömt extra kraftaggregat för utrustningen
ombord.
Enligt den oberoende militära experten Anton Lavrov har
Rysslands flygvapen (ry. VKS) till nyligen haft begränsade möjligheter att
fälla spetsnaz-soldater i ryggen på fienden.
-
Ryska flygvapnets Il-76 har ännu inte
opto-elektroniska system och är inte utrustade med sådana komplicerade
stationer för telekrig/radioelektronisk krigföring, som ”, - förklarade Anton
Lavrov. President-S”. Samtidigt har flygplanen för spetsnaz inom USA:s
flygvapen hade det ganska länge. Redan under Vietnamkriget användes speciell
tilläggsutrustning på MC-130. Senare under 1980-talet, utrustade amerikanarna
vanliga transportflygplan C-141 med opto-elektroniska system. Dessa flygplan
kunde dolt landsätta soldater under invasionen i Panama och operation ”Desert
storm”.
-
-
Anmärkningsvärt, att under operationerna i
Afghanistan år 2001 använde amerikanarna militära transportflygplan MC-130 och
C-17 inte bara för landsättning nattetid av last och soldater, utan landade
även djupt inne på territorier, som kontrollerades av ”Talibaner”. Några gånger
förflyttande ”flygande transportflygplan” små helikoptrar, samt även bränsle och
vapen till dem. Helikoptrarna genomförde några nattliga attacker på
talibanpositioner, varefter de plockades isär och lastades i transportflygplan,
vilka i gryningen flög iväg från Afghanistan. Och år 2003 genomförde USA:s
flygvapen en dold landsättning i ryggen på Iraks armé av ett helt tank-kompani,
vilket förstärkte förbandet Delta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar