Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

fredag 30 september 2016

30/9 Il-76MD-90A har blivit flygande maskin för spetsnaz



Det nya ryska militära transportflygplanet Il-76MD-90A har fått unik radioelektronisk utrustning, som ger besättningen möjlighet att dolt landsätta fallskärmjägare och spetnaz-soldater i ryggen på fienden, utan att upptäckas och oangripbar för fienden. Kärran har förstärkts med optо-elektroniskt system, som gör att flygplanet på något tiotal meters höjd kan flyga nattetid och även i dimma eller kraftig nederbörd. Dessutom har IL-76MD-90A fått ett system, som varnar besättningen för kollision med markbaserade objekt.

-          För närvarande har Il-76MD-90A med sin nya utrustning godkänts av specialkommissionen, som jobbat vid ”Aviastar” i Uljanovsk (fabriken, där man tillverkar Il-76MD-90A), - berättade en företrädare för militären, som följer arbetet. – Alla ombordsystem är redan monterade på en testkärra Il-76MD-90A, som inom en snar framtid skall överföras till testflygningar. Efter avslutade testflygningar skall denna utrustning installeras på alla Il-76MD-90A flygplan som byggs och de som redan är byggda för Rysslands flygvapen (VKS).

Vid De förenade flygfabrikerna (ry. OAK) vill man inte uppge någon tidpunkt för den första flygningen med den moderniserade kärran. Informationskälla bekräftar, att flygplanet fått några nya system, framför allt moderniserade navigationssystem, samt även sambandssystem och egenskydd.

Il-76MD-90A, skall som genomföra testflygningar, det är det första flygande exemplaret av den nya ”flygtransportkärran”, som för första gången flög den 22 september 2012. År 2014 återvände den till fabriken ”Aviastar” i Uljanovsk, där man installerat ny utrustning.

På utsidan skiljer detta flygplan från andra Il-76MD-90A genom opto-leketroniska stationen [på pilotslang ”Bollen” (ry, Sjarik)], monterad i nosen på flygplanet nära styrmannens kabin. Också nära pilotkabinen, i aktern och på vingarna finns sensor-systemet ”President”, som upptäcker strålning från fientlig radar. Och i ”kåporna”, där flygplanets chassi tas in under flygning, har utvecklarna gömt extra kraftaggregat för utrustningen ombord.

Enligt den oberoende militära experten Anton Lavrov har Rysslands flygvapen (ry. VKS) till nyligen haft begränsade möjligheter att fälla spetsnaz-soldater i ryggen på fienden.

-          Ryska flygvapnets Il-76 har ännu inte opto-elektroniska system och är inte utrustade med sådana komplicerade stationer för telekrig/radioelektronisk krigföring, som ”, - förklarade Anton Lavrov. President-S”. Samtidigt har flygplanen för spetsnaz inom USA:s flygvapen hade det ganska länge. Redan under Vietnamkriget användes speciell tilläggsutrustning på MC-130. Senare under 1980-talet, utrustade amerikanarna vanliga transportflygplan C-141 med opto-elektroniska system. Dessa flygplan kunde dolt landsätta soldater under invasionen i Panama och operation ”Desert storm”.
-           
-          Anmärkningsvärt, att under operationerna i Afghanistan år 2001 använde amerikanarna militära transportflygplan MC-130 och C-17 inte bara för landsättning nattetid av last och soldater, utan landade även djupt inne på territorier, som kontrollerades av ”Talibaner”. Några gånger förflyttande ”flygande transportflygplan” små helikoptrar, samt även bränsle och vapen till dem. Helikoptrarna genomförde några nattliga attacker på talibanpositioner, varefter de plockades isär och lastades i transportflygplan, vilka i gryningen flög iväg från Afghanistan. Och år 2003 genomförde USA:s flygvapen en dold landsättning i ryggen på Iraks armé av ett helt tank-kompani, vilket förstärkte förbandet Delta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar