Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

måndag 16 januari 2017

16/1 Nya tankflygplanet Il-96-400TZ

Bilden visar den första transportflygplanet Il-96-400T (reg.nr. 96101, fabriksnummer 97693201001) som nu byggts om till tanker Il-96-400TZ för Rysslands flygvapen. Bilden tagen i Voronezj feb. 2015.
År 2015 meddelade Rysslands försvarsministerium, att man slutit kontrakt med att OAK att bygga ett tankflygplan Il-96-400TZ. Den skulle byggas på basen av transportflygplanet Il-96-400T. Det skall kunna leverera mer än 65 ton bränsle på avstånd upp till 3500 kilometer.
På Il-96-400TZ skall man använda flygtankningsutrustning UPAZ-1, som framgångsrikt används på tankern Il-78.
Flygplanen ska sättas ihop vid ”VASO” i Voronezj, där alla ur Il-96-familjen byggts. ”VASO motsvarar våra förväntningar, - sade vice premiärminister Dmitrij Rogozin efter ett besök år 2016 vid flygfabriken i Voronezj. – Företaget kan tillverka konkurrenskraftiga produkter. Ryssland behöver kraftiga strategiska tankflygplan. Kanske kommer de att utöka tillverkningen just här”.

Företaget ”Il” började i god tid att skapa Il-96-400TZ. Flygtester som genomförts visar att denna version av flygplanet kan användas. ”De flygningar vi genomfört med jaktflygplan har visat, att Il-96-400TZ fungerar med små flygplan, och kompabilitet med stora flygplan kommer vi att utvärdera efter genomförda statstester, - berättade företagets chefskonstruktör för ”Il” Nikolaj Talikov. – Vi från vår sida, är övertygade om, att vi kan göra en bra tanker av Il-96-400T för militära flyget”.
Flygplan Il-96-400T - är lastvarianten av Il-96-300, utvecklad för flygbolag och som motsvarar moderna inhemska och internationella krav. Ombord har man installerat inhemsk utrustning, inkluderande fyra turboventilerade motorer PS-90A1. Maximal kommersiell last på Il-96-400T uppgår till 92 ton.
Tidigare ville militären bara ha 65 ton på avstånd upp till 3500 kilometer. Nu har projektet ändrats, då de inte bara vill ha ett tankflygplan, utan en konverterad variant för transport av såväl last som folk, och önskar genomföra tankning. I samband med de nya önskemålen från beställaren genomfördes en korrigering av de tekniska uppgifterna, och flygplanet arrangerades om.
På nedre däck skall tankar med bränsle för lufttankning ställas, uppe bakom besättningens kabin – fåtöljer för passagerare, vidare – plats för container. Genomarbetas frågan om lastning. Flygplanet skall inte baseras på civila flygplatser, utan på militära, där det inte finns lastare för standard-container. Därför rekommenderades kunden att beställa dylika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar