Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

måndag 27 oktober 2014

Andra Il-38N enligt kontrakt från år 2012


Dömande av bilden, har OAO ”Aviatsionnyj kompleks im. S.V. Iljusjin” avslutat reparation och modernisering av den andra i serien av ubåtsjaktflygplan Il-38N för Rysslands marinflyg inom ramarna för kontraktet från år 2012, vilket förutser seriemodernisering av fem aktiva flygplan. Moderniseringen består av installation av sök- siktsystemet ”Novella-P-38”.
Denna moderniserade kärra med sidnummet ”27 gul” (fabriksnummer 080010806, registreringsnummer RF-75320) har fått namnet ”Jakov Kutepov” (för att hedra konstruktören vid OKB Iljusjin Ja.A. Kutepov) och genomför nu tester vid Zjukovskij. Denna maskin från år 1970 har tidigare använts vid Stillahavsflottans marinflyg vid flygplatsen Nikolajevka.
Treårskontraktet till en kostnad av 3,45 miljarder rubler för seriemodernisering till variant Il-38N av fem flygplan Il-38, slöts mellan Rysslands Försvarsministerium och OAO ”Aviatsionnyj kompleks S.V.Iljusjin” den 25 maj 2012. Det direkta arbetet på dem genomför OAO ”20.flygverkstaden” i Pusjkin utanför Sankt Petersburg (reparation) och Moskvabelägna OAO ”V.M. Mjasisjtjevs Eksperimentalnyj masjinostroitelnyj zavod” med bas på Zjukovskij (installation av ”Novella-P-38” tillverkad av OAO ”Leninets”).


Den första ”seriemoderniserade” kärran enligt detta kontrakt blev Il-38N med sidnummer ”19 gul” och namnet ”Radij Papkovskij” (registreringsnummer RF-75355). Sedan år 2001 använd som den första ”flygande demonstrationsprototypen” enligt programmet Il-38N. Efter ännu en modernisering överfördes den till Flottans marinflyg 15 juli 2014 och tillfördesmarinflygets 859. Utbildningscenter i Jejsk.
Innan år 2014 moderniserade ”Iljusjin”, förutom den nämnda ”demonstrationskärran” (numera 19 gul), ytterligare en ubåtsjaktkärra Il-38N – sidnummer ”15 gul” (fabriksnummer 890010407), vilken moderniserades till Il-38N åren 2008-2009 och användes i det Statliga testprogrammet, och i mars 2012 blev den formellt överförd till marinflyget inom Rysslands Norra flotta.

I mars 2014 tillkännagav generaldirektören – generalkonstruktören för OAO ”Aviatsionnyj kompleks imeni Iljusjina” Viktor Livanov, att Rysslands försvarsministerium fram till år 2020 planerar modernisering av 28 flygplan Il-38 efter varianten Il-38N.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar