Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

tisdag 2 december 2014

2/12 Första uppgraderingen av An-124 klar

02 dec.

Ryska flygfabriken Aviastar-SP har avslutat moderniseringen av sex strategiska transportflygplan An-124-100 Ruslan ”CONDOR” för Rysslands flygvapen, meddelar företaget.

En officiell källa vid företaget säger till IHS Jane´s, att den sjätte An-124-kärran flög till sin hemmabas i närheten av Sesjtja den 24 november. Den sista kärran följer leverans av en uppgraderad An-124 år 2012, två under 2013 och tre under år 2014.

Rysslands försvarsministerium gav Aviastar-SP ett kontrakt om uppgradering av sex An-124-100 tillhörande Rysslands Militära Transportflyg och för att förlänga deras livslängd, som en del av den statliga försvarsbeställningen under år 2012.

Moderniseringsprocessen inkluderade uppgradering av vissa flygplanssystem för att upprätthålla / förbättra deras kapacitet, öka deras tillförlitlighet och förlänga livslängden på flygplanen. Enligt avtalet har Aviastar-SP genomfört mycket arbete för att förstärka primär och sekundära hytter för besättningen, landningsställkåpor och övre däck på aktra delen av flygplanet. Företaget har också testat flygplanets hydraulik, landningsställ, och främre och aktra lastluckor. Flygmotorerna och bränslesystemet har också de framgångsrikt testats. ”Livslängden på flygplanet har förlängts med 27 år” – säger Aviastars källa till IHS Jane´s.

Generaldirektören för Aviastar-SP, Sergej Dementiev, säger till Jane´s, att Aviastar-SP kommer att uppgradera ytterligare fem An-124-100 under perioden 2014-2016 i enlighet med statliga försvarsbeställningen.

An-124-100 är världens största militära transportflygplan och utgör ryggraden i Rysslands militära transportflyg. Flygplanen har en nyckelroll vid transport av tunga fordon och gods, och kan även användas som språngbräda för bärraketer i vissa program.

Serieproduktionen av An-124-100 upphörde år 2004. Fastän några ryska och ukrainska rymdföretag har förhandlat om att återuppliva serieproduktion av An-124-100, så har detta lagts på hyllan under den pågående politiska krisen i åtanke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar