Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

tisdag 18 mars 2014

Ryssland testar ubåt med vätedrift

Foto:  B-90  "Sarov".
 Rysslands SSK (sjöstridskrafter) har testat på ubåten B-90 ”Sarov” den första ryska experimentmotorn med väte som bränsle. , skriver tidningen ”Izvestija” med hänvisning till källor inom  Rysslands försvarsministerium. I framtiden kan dylika motorer utrustas på ubåtar  ur projekt 677 ”Lada” och ”Amur-1500”. Liknande motorer finns redan på  de tyska ubåtarna ur projekt U-212 och U-214.
 Enligt tidningens källa använder traditionellt  diesel-elektriska ubåtar, t.ex., proejkt 636 ”Warszawjanka” ackumulatorer, som  driver en elmotor. Dessa ubåtar tvingas inta ytläge och starta dieselmotorn, för  att på nytt ladda batterierna. Det gör fartygen sårbara. Med en motor som drivs  av väte, matas elmotorn av vätebränsleelement.
 Den nya ryska motorn hör till typen luftoberoende. Den,  liksom andra motorer av denna typen, medger avsevärt längre u-lägessegling för  icke-atomdrivna ubåtar. Källan säger till ”Izvestija”, att med den nya  luftoberoende anläggningen kan ryska ubåtar konkurrera med det tyska  ubåtarna.
 I juli 2012 beslutade befälhavaren för Rysslands SSK  Viktor Tjirkov att återuppta byggnation av diesel-elektriska ubåtar ur projekt  677, som stoppats av hans företrädare Vladimir Vysotskij. Tidigare hade inte  flottan satt upp kraven för det nya luftoberoende maskineriet för projekt 677;  de krävde en revidering av det.
 I Ryssland finns idag endast en ubåt ur projekt 677 .  ubåten ”Sankt-Peterburg”, som genomför tester. Dessutom, i olika grader av  färdigställning fartygen ”Kronsjtadt” och ”Sevastopol” ur projekt 677.  Byggnationen av dessa är stoppad. Byggnationen kan komma att återupptas, om  testerna med väte-motorn lyckas.
 B-90 ”Sarov” är en testubåt, den enda, byggd efter  projekt 20120 år 2008. Fartyget är byggt på skrovet av experimentubåten ur  projekt ”Sargan”, som kölsträcktes i slutet av 1980-talet, men aldrig  färdigställdes på grund av pengabrist. Deplacementet för ”Sarov” uppgår till  cirka fyra tusen ton. Ubåten är avsedd för tester med nya modeller av vapen och  materiel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar