Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

tisdag 21 oktober 2014

Redaren förklarar, varför ryska tankern driver utanför Sverige

20 okt. 2014

Skeppsredaren för det ryska tankfartyget NS (NovoShip) Concord, misstänkt i incidenten med "främmande ubåtsverksamhet" i svenskt territorialvatten, har kommenterat situationen.


OAO ”Novoships” tanker ”NS Concord” är befraktad för olja från hamnen Primorsk. För närvarande driver hon i väntan på lastning på avstånd 14-25 nautiska mil från Konungariket Sveriges territorialgräns, meddelade företaget ”Novoship”, som leder fartyget.


Den 18 oktober kontaktade fartyget Sveriges gränsbevakning, och, efter att ha förklarat varför hon ligger och driver, tackade gränsbevakningen kaptenen för informationen, anmärktes från rederiet.

"Vi är smickrade över uppmärksamheten tankfartyget NS Concord fått i svenska media och från andra länder, dock besviken på journalisterna, inga mysterier här inte - drivande fartyg som väntar på last sker regelbundet i praktiken av kommersiella fleet management, - tillkännagav presidentern i OAO" Novoship "Jurij Tsvetkov. – I olika delar av världen i väntan på lastning eller frakt kan samtidigt finnas dussintals fartyg. Under de närmaste dagarna sätter fartyget kurs mot lastningshamnen för genomföra en resa för befraktaren. Tankfartyget NS Concord är planerad för lastning i Primorsk den 23 oktober ".


I svensk massmedia förekommer också uppgifter, att en rysk undervattensfarkost testar i Stockholms skärgård, och NS Concord kan ha något samband med farkosten.


Det ryska försvarsdepartementet tillkännagav på söndag 19 oktober, att ”inga onormala situationer och särskilt nödsituationer med ryska stridsfartyg har förekommit”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar