Denna blogg baseras på intresset för läget i Östersjöregionen. Bloggen skall inte ses som påverkan av läsarna och ni väljer själva om ni vill ta del av det som publiceras.

onsdag 1 juni 2016

1/6 Rysslands militära transportflyg fyller 85 år


Rysslands militära transportflyg (VTA) fyller på onsdagen 1 juni, 85 år, meddelar Rysslands försvarsministeriums presstjänst.
”De närmaste viktiga uppgifter som ligger framför VTA är förberedelser inför strategiska ledningsstabsövningen ”Kavkaz-2016”, samt även övningarna ”Nerusjimoe bratstvo”, ”Mirnaja missija” och en rad andra” , - sägs i meddelandet. Dessutom, deltar VTA:s besättningar praktiskt i övning med deltagande länder från ”Organisationen om kollektiv säkerhet” (ry. ODKB).
För närvarande använder VTA 12 typer av flyg och 20 av dess modifieringar. Framför allt är det flygplan An-124 ”Ruslan”, Il-76MD, An-22, An-26, An-12, An-2, Tu-134.
”Programmet för omutrustning av VTA för perioden 2014-2020 förutser leverans av nya flygplan, liksom modernisering av befintliga plan inom VTA”, - säger man vid försvarsministeriet. Planerat och utfört utvecklingsarbete och modernisering av militära transporflygets flygplan Il-76MD och Il-76MD-90, lätta militära transportflygplanet Il-112.
I år har VTA flygcenter (Ivanovo) för första gången på många år fått två flygplan Il-76MD-90A. Det är ett nytt tungt transportflygplan, som har ny helmetallisk vinge, förstärkt lastgolv och starkare chassi, motorer PS-90A-76 med större dragkraft och mindre bränsleförbrukning, digital avionik.
Under första halvåret 2016 transporterade VTA mer än 35 tusen soldater och mer än 45 tusen ton last. ”Producerat luftlandsättning av mer än 53 tusen soldater. Geografiskt från polarbas ”Barneo” till ”Afrikas kontinent”, - sammanfattar man vid Rysslands militära myndighet.


Militära transportflyget (VTA) är ett medel för högste befälhavaren för Rysslands väpnade styrkor och det säkerställer transport i luften av hans styrkor, av militär materiel och last, samt även luftlandsättning av trupper. I år fyller VTA 85 år.
År 2015 tillkännagav generalkonstruktören för OAO ”Aviatsionnyj komplex im. Iljusjina”Nikolaj Talikov till TASS, att det framtida transportflyget (PAK TA) skall få namnet Il-106 och det skall ha en lastkapacitet upp till 80-100 ton. Utseendemässigt påminner det mycket om det kända transportflygplanet Il-76. Framför allt skiljer sig Il-106 genom att det kan landa på jordbana (ry. grunt).
Dessutom, projekterar konstruktörsbyrån ”Il” transportflygplanet Il-112V, som ersättare för transportkärran An-26.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar